Předmět: Didaktika Vv

« Zpět
Název předmětu Didaktika Vv
Kód předmětu KVV/MVVQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Exler Petr, Mgr. Ph.D.
  • Chorý Tomáš, ak. soch. ArtD.
Obsah předmětu
1. Předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy. Pojetí a cíle současné VV v prostředí MŠ, současné proudy ve VV. 2. Postavení výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. 3. Vznik, vývoj a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu (DVP). 4. Výtvarná typologie a její využití v pedagogické praxi. 5. Zvláštnosti estetického vnímání a hodnocení u dětí předškolního věku. Úloha psychologických procesů při výtvarných činnostech. 6. Tvořivost ve VV. Fáze tvořivého procesu, stádia dětské tvořivosti. Zásady tvořivé výuky VV. Diagnostické a terapeutické možnosti výtvarných činností, artefiletika. 7. Plánování a příprava výtvarných aktivit. Projektová metoda ve VV, výtvarné řady, jejich druhy. 8. Druhy a organizace výtvarných činností ve VV. Vazba mezi námětem, učivem a výtvarnou technikou ve VV. Význam motivace ve VV. 9. Uplatnění didaktických principů a metod ve VV. Formy a metody komunikace s výtvarným dílem. Animace. 10. Problematika hodnocení ve VV. Význam zpětné vazby. Klasifikace. 11. Materiály a techniky ve VV v mateřské škole. Zájmová VČ, přehlídky DVP. INSEA. - orientace v pojmosloví RVP, znalost základních publikací pro VV, časopisů atd.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v problematice výtvarné pedagogiky a vyučování výtvarné výchovy na mateřské škole. Studenti budou seznámeni se současným pojetím a cíli VV, budou se orientovat v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, a to s ohledem na místo výtvarných aktivit v rámci jednotlivých vzdělávacích oblastí. Cílem je také podrobná znalost problematiky dětského výtvarného projevu, jeho vývoje a charakteristických zvláštností, orientační seznámení s výtvarnou typologií, diagnostickými a terapeutickými možnostmi výtvarných činností atd. Studenti se seznámí se zásadami přípravy a realizace výtvarných řad a projektů pro předškolní děti, cílem je rovněž pochopení vazby mezi cílem, metodami a hodnocením ve VV a specifickým vztahem mezi motivačním námětem, učivem a výtvarnou technikou ve výtvarném vyučování.
Osvojené základní výtvarně pedagogické kompetence využitelné ve vyučování výtvarné výchovy na MŠ.
Předpoklady
Základní orientace v pedagogické terminologii, zájem o obor.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Studenti obdrží zápočet po odevzdání seminární práce na téma Analýza dětského výtvarného projevu - student vybere tři dětské práce (kresbu, malbu a jinou, libovolnou) a provede analýzu tohoto konkrétního dětského výtvarného projevu (znaky, vývojové zákonitosti, charakteristické rysy atd.) - doporučeno analyzovat znaky lidských nebo zvířecích figur Pozn. Seminární práce budou také obsahovat veškeré formální náležitosti, jako je úvodní strana s hlavičkou a názvem práce, uvedení použité literatury, správné značení event. citací, jazyková a grafická úroveň atd.
Doporučená literatura
  • BANAŠ,J.a kol. (1989). Didaktika výtvarné výchovy. Bratislava.
  • BERTRAND,Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha:Portál.
  • CIKÁNOVÁ,K. (1992). Kreslete si s námi. Praha.
  • DVOŘÁKOVÁ.,H. (1998). Výtvarná výchova na I. stupni. Pracovní sešit pro 1.-3.ročník, 4.-5.ročník.. Havlíčkův Brod:Tobiáš.
  • KAVČÁKOVÁ,A., MALIVA,J. (1994). Úvod do studia výtvarné výchovy. Olomouc:UP.
  • ROESELOVÁ,V. (2000). Didaktika výtvarné výchovy. Praha:Sarah.
  • ROESELOVÁ,V. (1998). Proudy ve výtvarné výchově. Praha:Sarah.
  • ROESELOVÁ,V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha.
  • ROESELOVÁ,V. (1996). Techniky ve výtvarné výchově. Praha.
  • SLAVÍK,J. (1994). Kapitoly z výtvarné výchovy. Praha: PdFUK.
  • SLAVÍK,J.,SLAVÍKOVÁ,V.,HAZUKOVÁ,H. (2000). Výtvarné čarování. Praha. PdFUK.
  • ŠAMŠULA,P.,HAZUKOVÁ,H. (1991). Didaktika výtvarné výchovy I.. Praha. UK.
  • ŠOBÁŃOVÁ,P. (2007). Kapitolyz didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc:UP.
  • UŽDIL,J. (1998). Čáry, klikyháky,paňáci a auta. Praha.
  • UŽDIL,J. (1962). Metodika výtvarné výchovy I.. Praha:SPN.
  • ZHOŘ,I. (1995). Výtvarná výchova v projektech I,II.. Havlíčkův Brod:Tobiáš.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní