| Název předmětu | Základy výtvarných zájmových aktivit |
|---|---|
| Kód předmětu | KVV/KZVA@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Předmět a vědní základ didaktiky výtvarné výchovy. Pojetí a cíle současné VV v prostředí MŠ, současné proudy ve VV. 2. Postavení výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. 3. Vznik, vývoj a charakteristické znaky dětského výtvarného projevu (DVP). 4. Výtvarná typologie a její využití v pedagogické praxi. 5. Zvláštnosti estetického vnímání a hodnocení u dětí předškolního věku. Úloha psychologických procesů při výtvarných činnostech. 6. Tvořivost ve VV. Fáze tvořivého procesu, stádia dětské tvořivosti. Zásady tvořivé výuky VV. Diagnostické a terapeutické možnosti výtvarných činností, artefiletika. 7. Plánování a příprava výtvarných aktivit. Projektová metoda ve VV, výtvarné řady, jejich druhy. 8. Druhy a organizace výtvarných činností ve VV. Vazba mezi námětem, učivem a výtvarnou technikou ve VV. Význam motivace ve VV. 9. Uplatnění didaktických principů a metod ve VV. Formy a metody komunikace s výtvarným dílem. Animace. 10. Problematika hodnocení ve VV. Význam zpětné vazby. Klasifikace. 11. Materiály a techniky ve VV v mateřské škole. Zájmová VČ, přehlídky DVP. INSEA. - orientace v pojmosloví RVP, znalost základních publikací pro VV, časopisů atd.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
| Výstupy z učení |
|
Osvojené základní výtvarně pedagogické kompetence využitelné ve vyučování výtvarné výchovy na MŠ. |
| Předpoklady |
|
Základní orientace v pedagogické terminologii, zájem o obor.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Seminární práce
Studenti obdrží zápočet po odevzdání seminární práce na téma Analýza dětského výtvarného projevu - student vybere tři dětské práce (kresbu, malbu a jinou, libovolnou) a provede analýzu tohoto konkrétního dětského výtvarného projevu (znaky, vývojové zákonitosti, charakteristické rysy atd.) - doporučeno analyzovat znaky lidských nebo zvířecích figur Pozn. Seminární práce budou také obsahovat veškeré formální náležitosti, jako je úvodní strana s hlavičkou a názvem práce, uvedení použité literatury, správné značení event. citací, jazyková a grafická úroveň atd. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |