Předmět: Didaktika výtvarné výchovy 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika výtvarné výchovy 1
Kód předmětu KVV/KDV1@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Boček Ronovská Anna, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chorý Tomáš, ak. soch. ArtD.
Obsah předmětu
Vznik a vývoj dětského výtvarného projevu. Typologie dětského výtvarného projevu z pohledu psychologie a teorie výtvarné formy. Metodické řady a projekty ve výtvarné výchově. Charakteristika současné výtvarné výchovy. Námět ve výtvarné výchově. Dětský výtvarný projev a umění (vztah umělců moderny a postmoderny k dětskému výtvarnému projevu)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v problematice výtvarné pedagogiky a vyučování výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. Studenti se seznámí s předmětem didaktiky výtvarné výchovy, se současným pojetím a cíli současné VV. Osvojí si terminologii Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a vzdělávací obsah oboru výtvarná výchova. Studenti budou dále seznámeni s problematikou dětského výtvarného projevu, výtvarné typologie, diagnostickými a terapeutickými možnostmi výtvarných činností. Budou schopni rozpoznat a sami koncipovat nejen základní typy vyučovacích jednotek VV, ale i výtvarných řad a projektů. Cílem je rovněž pochopení vazby mezi cílem, metodami a hodnocením ve VV a specifickým vztahem mezi námětem, učivem a výtvarnou technikou ve výtvarném vyučování.
Znalost dětského výtvarného projevu a teorie výtvarné pedagogiky
Předpoklady
Základní znalosti z teorie a praxe výtvarné pedagogiky

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Student vypracuje seminární práci vztahující se k obsahu předmětu. Doporučená témata jsou stanovena přímo v semináři.
Doporučená literatura
  • Čapek, Robert. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada.
  • HAZUKOVÁ,H., ŠAMŠULA.,P. (2000). Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: PdFUK.
  • KITZBERGEROVÁ. Didaktika výtvarné výchovy.
  • Nehyba, J., Kolář, J., Dubec, M., Smékal, V., Brücknerová, K., Muchová, L., Moree, D., Vaněk, J., Svojanovský, P., Lojdová, K., & Mareš, J. Reflexe mezi lavicemi a katedrou.
  • Skalková. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování..
  • Slavíková,V., Slavík,J., Hazuková,H. (2000). Výtvarné čarování (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha. UK.
  • SLAVÍK,V. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha. Karolinum.
  • ŠOBÁŇOVÁ, Petra. (2006). Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní