Předmět: Vybrané kapitoly z teorie umění

« Zpět
Název předmětu Vybrané kapitoly z teorie umění
Kód předmětu KVV/JVK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chorý Tomáš, ak. soch. ArtD.
Obsah předmětu
Obsah: Disciplína poskytuje posluchači historický přehled o způsobech rozvažování o umění, s důrazem na západní rozpravu od 18. století do současnosti. Posluchač porozumí tomu, jak byly jednotlivé přístupy motivovány osobními a skupinovými zájmy, například profesními (výtvarníci, historikové umění, tzv. kulturní elita) či politickými (reprezentanti mecenátu z řad soukromníků nebo státní moci). Pozná aktuální trendy teoretické rozpravy (kritická teorie, postkolonialismus, neuroestetika), jakož i vybraná diskuzní témata: definice umění, kvalita v umění, vysoké vs. nízké umění, profesionální vs. lidové umění, funkce umění aj. Základní témata: 1. Odborná rozprava o umění, disciplíny (teorie umění, estetika, dějepis umění) ? systém a pojmosloví 2. Dějiny odborné rozpravy o umění od antiky po 20. století 3. Kritická teorie 4. Umění ve sjednocené vědě 5. Teorie umění a laická rozprava o umění

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat historické přístupy k umění - hodnotit dobový vliv osobních a skupinových zájmů na rozpravu o umění - vyložit aktuální trendy teoretické rozpravy o umění - diskutovat o tématech jako je definice umění, jeho kvalita, funkce aj. - zaujímat aktivní postoj k těmto tématům a argumentovat ve prospěch svého názoru
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni porozumět historickým přístupům k umění a poznatky aplikovat ve vlastní edukační činnosti.
Předpoklady
Zájem o obor, aktivní přístup k úkolům.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Seminární práce

Účast na výuce. Seminární práce: kritická analýza významného odborného textu teorie umění.
Doporučená literatura
  • HORÁČEK, Martin. (2007). Škola muzejní pedagogiky 2: Dějepis umění v současnosti.. Olomouc: UP.
  • CHADRABA, Rudolf ? KRÁSA, Josef ? ŠVÁCHA, Rostislav ? HOROVÁ, Anděla (ed.). (1986). Kapitoly z českeho dějepisu uměni I?II. Praha: Odeon.
  • KESNER, Ladislav (ed.). (2005). Vizualni teorie: Současné anglo?americké myšlení o výtvarných dílech. Praha: H+H.
  • KROUPA, Jiří. (2007). Metodologie dějin umění I-II. Brno: MU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzejní a galerijní pedagogika (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní