| Název předmětu | Metody prezentace a edukace v archeologii |
|---|---|
| Kód předmětu | KVV/JPA@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata Vědní obor archeologie, jeho současná podoba a role ve společnosti Základní přehled nejstarších období minulosti našeho území Problematika vztahu archeologie a veřejnosti Interpretace a didaktická transformace archeologických pramenů Pedagogické aspekty prezentace a edukace v archeologii a vhodné aktivizační metody Prostředky a formy archeologické popularizace Plánování vzdělávacích aktivit v archeologii a spolupráce s odborníky PR a marketing v oblasti prezentace archeologie Living history a experimentální archeologie jako nástroj popularizace archeologie Příklady dobré praxe
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Předmět se zaměřuje na prezentaci archeologie a didaktickou transformaci archeologických sbírek. Jeho nedílnou součástí jsou návštěvy muzeí a výcvikově pojatý šestihodinový workshop. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat roli archeologie v současné společnosti a chápat její přínos, - vysvětlit základní vývoj lidské společnosti v pravěku a raném středověku a způsob jeho studia, - vysvětlit pojem efektivní popularizace vědy, - charakterizovat základní oblasti, ve kterých archeologie může působit jako vzdělávací prvek, - porozumět pedagogickému přístupu k efektivní popularizaci archeologie, - vysvětlit základní princip didaktické transformace archeologických pramenů, - vyjmenovat didaktické metody vhodné k využití v archeologické prezentaci a popularizaci, - porozumět komunikačním možnostem a metodám ve vztahu archeologie a široké veřejnosti, - navrhnout samostatně vlastní aktivitu zaměřenou na prezentaci archeologie. Program předmětu a způsob jeho organizace: Úvodní setkání a informace o předmětu Společné návštěvy muzeí dohodnutých termínech: 1. Expozice Příběh kamene: nachází se v depozitárních prostorách VMO (Denisova 30) a je otevřena od 1. května do 30. září, denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin. 2. Návštěva Muzea umění Olomouc (konkrétně Arcidiecézního muzea u Dómu a archeologické sbírky; digitální prostředky a 3D modely, archeologický trenažér) 3. Exkurze do Anthroposu v Brně, kde se nachází expozice o vývoji lidského druhu a prehistorických nálezech. POZOR! Další výuka se uskuteční již jen blokově během výcvikově vedeného šestihodinového workshopu s prvky kritického myšlení. Informaci o termínu podá s předstihem vyučující. Bloková výuka společně s návštěvami muzeí odpovídá časové dotaci předmětu. V další termíny (rozvrhované) se budou konat individuální konzultace.
Aplikace poznatků a dovedností v praxi edukace v kultuře. |
| Předpoklady |
|
Pozitivní přístup, snaha učit se a poznávat další z odvětví edukace v kultuře.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Prezenční i kombinovaná forma studia: zápočet formou seminární práce (vlastního návrhu projektu popularizační aktivity) |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |