Předmět: Lidová kultura

« Zpět
Název předmětu Lidová kultura
Kód předmětu KVV/JLK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švec Vilém, Ing.
  • Švec Vilém, Ing.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hrbáčková Veronika, Mgr.
  • Chorý Tomáš, ak. soch. ArtD.
Obsah předmětu
Obsah: Předmět se věnuje základním tématům a pojmům, souvisejícím s lidovou kulturou: etnologii ve vztahu k sociální a kulturní antropologii, etnografii, národopisu, folkloristice, folklorismu a folkloru. Definuje venkovské prostředí, tradiční prostředí, lidovou architekturu, typy sídel a osídlení, dále představí lidové umění výtvarné, lidový oděv, lidovou hudbu a tanec a etnomuzikologii. Vzhledem k četnosti regionálních národopisně zaměřených muzeí bude věnována náležitá pozornost také dialektologii, slovesné folkloristice, výročním obyčejům, hrám a současným návratům ke kořenům. Základní témata: etnologie ve vztahu k sociální a kulturní antropologii etnografie, národopis, folkloristika, folklorismus a folklor venkovské prostředí lidová architektura typy sídel a osídlení lidové umění výtvarné lidový oděv, hudba a tanec, etnomuzikologie dialektologie, slovesná folkloristika, výroční obyčeje, hry návraty ke kořenům

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat základní formy lidové kultury - používat pojmy související s lidovou kulturou - objasnit mezioborové vztahy týkající se tématu lidové kultury - definovat tradiční venkovské prostředí, lidovou architekturu, typy sídel a osídlení - diskutovat o tématu společenské potřeby tradic
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni chápat význam lidové kultury a tradic a začleňovat tuto problematiku do vlastních edukačních projektů.
Předpoklady
Základní orientace v problematice, zájem o obor.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce

Účast na výuce. Zápočtová práce v rozsahu 5 normostran věnovaná vybranému fenoménu z oblasti lidové kultury.
Doporučená literatura
  • BARTOŠ, F. (1895). Dialektologie moravská.
  • BEČÁK, J. R. a kol. (1997). Lidové umění na Hané.
  • BENEŠ, J. (1984). Proč se nenosí lidové kroje.
  • BUDIL, I. (1992). Mýtus, jazyk a kulturní antropologie.
  • FROLEC, V., Vařeka, J. (1983). Lidová architektura.
  • SOUKUP, V. (2000). Přehled antropologických teorií kultury.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzejní a galerijní pedagogika (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní