Předmět: Kulturní dědictví a památková péče

« Zpět
Název předmětu Kulturní dědictví a památková péče
Kód předmětu KVV/JKDPK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chorý Tomáš, ak. soch. ArtD.
Obsah předmětu
Obsah: Disciplína doplňuje disciplínu Základy muzeologie; zatímco ta podává posluchači přehled o tom, jak se artefakty kulturního dědictví shromažďují, uchovávají a prezentují tzv. in fondo, zde je informován o systému péče o artefakty in situ, v terénu. Posluchač pozná a bude ovládat základní pojmy (památka, péče o památku, památková hodnota), seznámí se se způsoby výběru památek a porozumí jejich historické podmíněnosti, pochopí třídění (hmotné vs. nehmotné, umělecké vs. historické, movité vs. nemovité), pozná různé stupně a rozsahy ochrany, teoretické přístupy důležité pro středoevropskou situaci, zákonné normy a mezinárodní úmluvy o ochraně kulturního dědictví. Základní témata: 1. Pojmy péče o kulturní dědictví 2. Dějiny péče o kulturní dědictví 3. Legislativa péče o kulturní dědictví 4. Význam péče o kulturní dědictví 5. Kulturní dědictví ve vzdělávacím systému

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit, jak se artefakty kulturního dědictví shromažďují, uchovávají a prezentují - vlastními slovy popsat obsah Úmluvy o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví - vyložit systém péče o artefakty in situ - používat základní pojmy památkové péče - argumentovat ve prospěch ochrany kulturního a přírodního dědictví - diskutovat o stupních a optimálním rozsahu ochrany kulturního dědictví
Po absolvování předmětu by studenti měli být motivováni k aktivní činnosti ve prospěch ochrany kulturního a přírodního dědictví.
Předpoklady
Základní orientace v problematice, zájem o obor.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Seminární práce

Studium dokumentu Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví Seminární práce na téma aktuální památková kauza v místě bydliště studenta. Rozsah: 5 normostran + 40 obr. příl. Rozbor problému (ohrožená památka) a návrh možných řešení s důrazem na edukativní význam pro veřejnost.
Doporučená literatura
  • DVOŘÁK, Max. (2004). Katechismus památkové péče.. Praha: Národní památkový ústav.
  • POLÁKOVÁ, Jana (ed.). (2004). Mezinárodní dokumenty o ochraně kulturního dědictví.. Praha: Národní památkový ústav.
  • RIEGL, Alois. (2003). Moderní památková péče.. Praha: Národní památkový ústav.
  • SITTE, Camillo. (1995). Stavba měst podle uměleckých zásad.. Praha: ABF.
  • WAGNER, Václav. (2005). Umělecké dílo minulosti a jeho ochrana.. Praha: Národní památkový ústav.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzejní a galerijní pedagogika (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzejní a galerijní pedagogika (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní