| Název předmětu | Dějiny muzejní kultury |
|---|---|
| Kód předmětu | KVV/JDM@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata dějiny muzejní kultury, periodizace vývoje muzejní kultury, podoby muzejní prezentace během historického vývoje, předmuzejní období, první doložitelné projevy muzejního fenoménu v historii a prehistorii, charakteristické znaky protomuzejního období, příklady významných sběratelských osobností, období vzniku a rozvoje muzeí, významné muzejní instituce a okolnosti jejich vzniku a vývoje, hlavní vývojová období v historii významných paměťových institucí v českých zemích a v zahraničí, rozdíly mezi klasickými podobami muzejní prezentace a aktuálními vývojovými trendy současnosti, posuny v muzejní kultuře.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická) |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - teoreticky i prakticky se orientovat v problematice muzejní kultury, vyjmenovat osobnosti významných badatelů-historiků muzejní kultury, - reprodukovat zavedené periodizace vývoje muzejní kultury a vysvětlit důvody pro tato vymezení jednotlivých období ve vztahu k dějinám společnosti jako celku, - vyložit rozdíly mezi různými podobami muzejní prezentace během historického vývoje, - objasnit základní rysy tzv. předmuzejního období a zasadit do historie první projevy muzejního fenoménu, - vyjmenovat charakteristické znaky protomuzejního období a uvést příklady významných sběratelských osobností, - popsat období vzniku a rozvoje muzeí a vyjmenovat nejdůležitější muzejní instituce, jež se staly prototypy muzejních institucí, - shrnout hlavní vývojová období v historii významných paměťových institucí v českých zemích a v zahraničí, - vysvětlit rozdíl mezi klasickými podobami muzejní prezentace a aktuálními vývojovými trendy současnosti, - argumentovat vlastní postoj k různým historickým i současným podobám prezentace, - zhodnotit posuny v muzejní kultuře, k nimž došlo v posledních 200 letech.
Aplikace do praxe v souladu s cíli předmětu. - teoreticky i prakticky se orientovat v problematice muzejní kultury, vyjmenovat osobnosti významných badatelů-historiků muzejní kultury, - reprodukovat zavedené periodizace vývoje muzejní kultury a vysvětlit důvody pro tato vymezení jednotlivých období ve vztahu k dějinám společnosti jako celku, - vyložit rozdíly mezi různými podobami muzejní prezentace během historického vývoje, - objasnit základní rysy tzv. předmuzejního období a zasadit do historie první projevy muzejního fenoménu, - vyjmenovat charakteristické znaky protomuzejního období a uvést příklady významných sběratelských osobností, - popsat období vzniku a rozvoje muzeí a vyjmenovat nejdůležitější muzejní instituce, jež se staly prototypy muzejních institucí, - shrnout hlavní vývojová období v historii významných paměťových institucí v českých zemích a v zahraničí, - vysvětlit rozdíl mezi klasickými podobami muzejní prezentace a aktuálními vývojovými trendy současnosti, - argumentovat vlastní postoj k různým historickým i současným podobám prezentace, - zhodnotit posuny v muzejní kultuře, k nimž došlo v posledních 200 letech. |
| Předpoklady |
|
Studium dle studijního plánu, zájem o předmět.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Prezenční forma studia: vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na přednášky a na ukončení předmětu zkouškou. Kombinovaná forma studia: konzultace, samostudium, samostatná příprava na uzavření předmětu - tvorba seminární práce, konzultace s vyučující, zkouška. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |