Předmět: Arteterapie, artefiletika

« Zpět
Název předmětu Arteterapie, artefiletika
Kód předmětu KVV/JARTK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Exler Petr, Mgr. Ph.D.
  • Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
  • Směšná Eva, Mgr.
  • Chorý Tomáš, ak. soch. ArtD.
Obsah předmětu
Obsah: Cílem je seznámit studenty s artefiletickými pedagogickými přístupy a metodami se zaměřením na výtvarný projev. Využívá se tradičních i netradičních výtvarných postupů s imaginací a dramatizací. Pohybujeme se v rovině výrazové hry, mezi expresí, reflexí a v rovině reflektivního dialogu. Ve výuce budou využívány příklady z reflektivní praxe a rozvíjení kritického myšlení v současné výchově uměním. Cílem je také seznámit studenty s pojmem arteterapie, s tím, k čemu slouží, jakou má podobu, obsah a cíle. Důraz je kladen na rozvíjení pedagogických kompetencí a schopnost evaluace vlastních edukačních programů se zřetelem na muzejní pedagogiku. Základní témata: artefiletika artefiletické postupy arteterapie vztah arteterapie a artefiletiky exprese reflektivní dialog výchova uměním

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit podstatu artefiletiky - definovat základní pojmy artefiletiky - objasnit odlišnost artefiletiky a arteterapie - vysvětlit a kriticky zhodnotit přínos artefiletických přístupů - aplikovat teoretické poznatky do vlastních edukačních aktivit - vytvářet vlastní edukační programy s využitím artefiletických postupů
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni vytvářet vlastní edukační programy s využitím artefiletických postupů.
Předpoklady
Základní orientace v pedagogické problematice, zájem o obor.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce

Domácí práce dle pokynů vyučujícího, účast na výuce. Studium studijní opory EXLER, Petr. Kapitoly z artefiletiky. In Škola muzejní pedagogiky 4. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. s. 77-120. ISBN 978-80-244-1869-8. Výuka: 11.12.2015, 11.30 - 13.00 hod. Ateliér kresby
Doporučená literatura
  • EXLER, Petr. (2007). Kapitoly z artefiletiky. In Škola muzejní pedagogiky 4.. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika.. Praha: Karolinum.
  • Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění I.. Praha: PdFUK.
  • Slavík, J. (2004). Umění zážitku, zážitek umění II.. Praha: PdFUK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzejní a galerijní pedagogika (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzejní a galerijní pedagogika (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní