Předmět: Dějiny umění 3

« Zpět
Název předmětu Dějiny umění 3
Kód předmětu KVV/DU3
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Myslivečková Hana, doc. PhDr. CSc.
  • Chorý Tomáš, ak. soch. ArtD.
Obsah předmětu
Témata: Dějiny výtvarné kultury renesance a manýrismu představují nejvýznamnější etapy a ohniska vývoje architektury, sochařství, malířství a užitého umění v Evropě a jejich souvislost s duchovními proměnami doby. Na pozadí panoramatu evropské výtvarné kultury je pak představeno renesanční a manýristické umění v našich zemích. 1. Historické, společenské a duchovní předpoklady rozvoje humanistické a renesanční kultury v Itálii, v Záalpí a v našich zemích. 2. Renesanční architektura v Itálii v 15. století. 3. Renesanční architektura v Itálii v 16. století. 4. Renesanční sochařství v Itálii v 15. století 5. Renesanční sochařství v Itálii v 16. století 6. Renesanční malířství v Itálii v 15. století 7. Renesanční malířství v Itálii v 16. století 8. Renesanční architektura v záalpských zemích. 9. Renesanční sochařství v záalpských zemích. 10. Renesanční malířství v záalpských zemích. 11. Manýrismus v Itálii a v záalpských zemích. 12. Renesanční architektura v Čechách. 13. Renesanční architektura na Moravě. 14. Renesanční nástěnná malba v Čechách a na Moravě. 15. Závěsné malířství a knižní malba doby renesance. 16. Renesanční sochařství v Čechách. 17. Renesanční sochařství na Moravě. 18. Renesanční umělecké řemeslo v Čechách a na Moravě. 19. Manýrismus, vymezení pojmu, charakteristické znaky. 20. Architektura rudolfínského období. 21. Malířství a sochařství na dvoře Rudolfa II. v Praze. 22. Umělecké řemeslo na dvoře Rudolfa II.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
  • Domácí příprava na výuku - 60 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy související s renesančním humanismem, uměním renesance a manýrismu - charakterizovat výtvarné umění renesance a manýrismu v jeho historických a sociálních a umělecko-tvůrčích kontextech - chápat výtvarné umění renesance a manýrismu v jeho funkčních vazbách se soudobými duchovními, filozofickými a náboženskými obsahy - znát a charakterizovat typy okruhy výtvarné produkce a významné tvůrce v evropských zemích - charakterizovat specifika renesančního a manýristického umění v našich zemích - porozumět souvislostem a dynamice proměn renesančního a manýristického umění ve významných evropských centrech a v našich zemích - znát požadovaný rozsah památek a uměleckých artefaktů v evropských a našich zemích - analyzovat je z hlediska funkčního, výtvarného, kvalitativního
Prohloubená orientace v evropském a českém umění raného novověku.
Předpoklady
Dobrá orientační znalost evropského a českého umění raného novověku.
KVV/DU2
----- nebo -----
KVV/DU2@

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

Student se zapojuje do výuky drobnými úkoly dokumentačního charakteru. Písemná zkouška.
Doporučená literatura
  • & Horová, A. (1995). Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha: Academia.
  • & Turner, J. (1996). The dictionary of art. London: Macmillan.
  • Bukovinská, B., Muchka, I., Fučíková, E., & Paul, P. (1991). Umění na dvoře Rudolfa II. Praha: Aventinum.
  • Dvorský, J. (ed.). (1989). Dějiny českého výtvarného umění II/1. Praha 1989.. Praha.
  • Evans, R. J. W., Válka, J., & Calda, M. (1997). Rudolf II. a jeho svět: myšlení a kultura ve Střední Evropě 1576-1612. Praha: Mladá fronta.
  • Fučíková, Eliška. (1997). Rudolf II. a Praha. Císařský dvůr a rezidenční město jako kulturní a duchovní centrum střední Evropy. Katalog výstavy.. Praha - Londýn - Milán.
  • Hlobil, I., Petrů, E., & Paul, P. (1992). Humanismus a raná renesance na Moravě. Praha: Academia.
  • Huyghe, R., & Hamzová, J. (1970). Encyklopedie umění renesance a baroku. Praha: Odeon.
  • Johnson, P., & Svoboda, J. (2004). Dějiny renesance. Brno: Barrister & Principal.
  • Maliva, J. (1996). Doteky s uměním a časem. Brno: Vysoké učení technické.
  • Maliva, J. (1996). Vademecum. [Díl] 1, Výtvarnou kulturou českých zemí do konce období renesance. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Martindale, A., & Kropáček, J. (1972). Člověk a renesance. Praha: Artia.
  • Pijoan, J., Pechar, J., & Hobzek, J. (1979). Dějiny umění. Praha: Odeon.
  • Pijoan, J., Pechar, J., & Hobzek, J. (1980). Dějiny umění. Praha: Odeon.
  • Preiss, P. (1974). Panoráma manýrismu.. Praha.
  • Šamánková, E. (1961). Architektura české renesance. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění.
  • Toman, R., Hořejší, J., Neumannová, M., Heřman, P., Kropáček, J., & Pelánová, A. (1994). Umění italské renesance: architektura, sochařství, malířství, kresba. Praha: Slovart.
  • Vacková, Jarmila. (1989). Nizozemské malířství 15. a 16. století. Československé sbírky.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní