Předmět: Člověk jako jedinec

« Zpět
Název předmětu Člověk jako jedinec
Kód předmětu KVS/ČJJ@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Představení vybraných lidskoprávních témat (metodami zážitkové pedagogiky). Podpora aktivního občanství na školách a příklady dobré praxe (Maraton psaní dopisů, školní aktivistické skupinky, přístup Human Rights Friendly School). Principy a metody lidskoprávního vzdělávání, zážitkové pedagogiky. Partnerský vztah pedagoga a neziskového sektoru (přínosy a překážky spolupráce).

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit určitá lidskoprávní témata prostřednictvím metod a principů zážitkové pedagogiky. Témata budou vybírána s ohledem na kurikulární a strategické dokumenty českého školství (RVP ZV, RVP G, Strategie 2030+) a s ohledem na reálnou situaci ve školním prostředí. Samotný předmět proto bude veden zážitkově. Studenti si osvojí práci s vybranými lidskoprávními tématy v ČR a ve světě (migrace, redefinice znásilnění, rovnoprávnost LGBTQ+, svoboda slova). Budou s nimi obeznámeni v teoretické rovině, seznámí se souvisejícími reálnými příběhy lidí a získají teoretickou a didaktickou vybavenost. Studenti budou schopni aplikovat vyzkoušené aktivity a přístupy ve své budoucí praxi, získají přístup ke zdrojům pro přípravy výuky. V rámci reflexe a sdílení zkušeností studenti získají konkrétní rady a tipy od lidí z učitelské praxe a neziskového sektoru, jak podpořit aktivní občanství na školách.
Způsobilosti: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat podstatu témat lidskoprávní problematiky, " orientovat se v rozdílných geografických a politických souvislostech, " uvědomit si specifika podpory aktivního občanství na školách, " vymezit principy lidskoprávního vzdělávání, zážitkové pedagogiky, " aplikovat lidskoprávní téma do výuky za použití metod zážitkové pedagogiky a teoretické vybavenosti, " charakterizovat možnosti pro spolupráci pedagoga a neziskového sektoru.
Předpoklady
Výchozím předpokladem je zájem o moderní metody práce a jejich využití v praxi.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní