Předmět: Základy neformální logiky pro kritické myšlení 2

« Zpět
Název předmětu Základy neformální logiky pro kritické myšlení 2
Kód předmětu KVS/ZL2@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Číhalová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Význam sdělení, parafrázování Argumenty z analogie, jejich rekonstrukce a kritika Rekonstrukce argumentu a určování jeho závěru Kritika argumentu Argumentační mapy

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kurz je příspěvkem k rozvoji kritického myšlení studentů a navazuje na kurz Základy neformální logiky pro kritické myšlení 1. Cílem je seznámit studenty s problematikou rekonstrukce argumentu a jeho následné kritiky. V neposlední řadě je pak cílem naučit studenty k analýze argumentů využívat techniky argumentačních map.
Studenti budou umět odhalit význam sdělení a zdůvodnit jeho strukturu. Budou schopni podrobit argument kritice na základě jeho analýzy a adekvátním způsobem na něj reagovat. Budou umět pracovat s technikou argumentačních map při analýze argumentu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Pravidelná aktivní účast na seminářích, vypracování úlohy na analýzu argumentů.
Doporučená literatura
  • Douglas N. Walton. (1989). Informal Logic, A Handbook for Critical Argumentation..
  • GENTNER, D. Are scientific analogies metaphors? In: Metaphor: Problems and perspectives, 106-132, Harvester Press, 1982.
  • GENTNER, D. Metaphor as Structure Mapping: The Relational Shift. Child Development.
  • GENTNER, D. The analogical mind: Perspectives from cognitive science..
  • JOHNSON, R. H., BLAIR, J. A. Logical self-defense. New York: Idebate Press, 2006..
  • K. Szymanek. Umění argumentace.
  • PICHA, M. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno: Masarykova univerzita, 2014..
  • SHELLEY, C. Analogy counterarguments: a taxonomy for critical thinking. In: Argumentation: 223-238, Canada: University of Waterloo, 2004..
  • Szymanek, K. (2004). Umění argumentace. Úlohy na zkoumání argumentů.. Olomouc: Nakladatelství UP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní