Předmět: Základy neformální logiky pro kritické myšlení 1

« Zpět
Název předmětu Základy neformální logiky pro kritické myšlení 1
Kód předmětu KVS/ZL1@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Číhalová Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základy logického vyplývání, deduktivní versus pravděpodobnostní úsudky Argumentační chyby a chyby v usuzování týkající se logického vyplývání Kauzální chyby v usuzování a argumentaci Nejčastější chyby ve statistických tvrzeních Definice a chyby v definování Některé argumentační fauly neformální logiky

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kurz je příspěvkem k rozvoji kritického myšlení studentů. Cílem bude seznámit studenty se základy logického vyplývání a pravděpodobnostního usuzování. Budou představeny nejčastější chyby v usuzování, konkrétně chyby spočívající ve špatném pochopení kauzálního vztahu, rozdílu mezi nutnou a postačující podmínkou, statistické metody aj. V neposlední řadě budou představeny typy argumentačních faulů na konkrétních příkladech z komunikace.
Studenti budou rozumět pravidlům logického vyplývání a umět rozlišit deduktivní úsudky od pravděpodobnostních. Dále budou umět rozpoznávat nejčastější chyby v usuzování a argumentaci a reagovat na ně. Tyto znalosti a dovednosti jim umožní kriticky posoudit přesvědčivost argumentu a korektně vést diskusi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Pravidelná aktivní účast na seminářích, vypracování úlohy na vyhledání konkrétních typů argumentačních faulů v komunikaci. Úspěšné absolvování zápočtového testu.
Doporučená literatura
  • JOHNSON, R. H., BLAIR, J. A. Logical self-defense. New York: Idebate Press, 2006..
  • K. Szymanek. Umění argumentace.
  • M. Číhalová. (2015). Studentův průvodce kurzem Klasická logika. Západočeská univerzita v Plzni.
  • Szymanek, K. (2004). Umění argumentace. Úlohy na zkoumání argumentů.. Olomouc: Nakladatelství UP.
  • WALTON, D. Informal Logic, A Handbook for Critical Argumentation. Cambridge: Cambridge University Press, 1989..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní