Předmět: Sociální etika a morálka pro učitele

« Zpět
Název předmětu Sociální etika a morálka pro učitele
Kód předmětu KVS/SEM@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Sociální etika jako subsystém etiky; základní terminologické vymezení, typologie, charakteristika odlišností sociální a individuální etiky; sociální instituce z pohledu sociální etiky - jejich význam a působení na jednotlivce (problém svobody a vzájemné závislosti, mezilidská interakce a výhody kooperace); koncept redukcionistického omylu; sociální etika v učitelském povolání a pedagogické praxi; zásady lidského soužití; základní rysy pravidel chování člověka ve společnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je charakterizovat základní postuláty v oblasti sociální etiky. Bude explicitně poukázáno na rozdíl mezi individuální a sociální etikou včetně konotací. Budou charakterizovány termíny: svoboda, rovnost, tolerance ve vztahu k sociální etice. Představí se koncepty její typologie a strukturace, objasní se teorie tzv. redukcionistického omylu (redukce sociální etiky na individuální a naopak). Ke všem teoretickým základům budou uváděny příklady z praktického života s akcentem na specifika učitelské profese a edukačního procesu. V rámci seminárních prací studenti prokáží analytické schopnosti na příkladech z oblasti sociální etiky.
Způsobilosti: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit význam sociální etiky, včetně jejího zařazení do systému věd, " popsat základní typologie a členění včetně uvedení příkladu jednání člověka ke každému typu, " na konkrétním příkladu charakterizovat podstatu redukce individuální etiky na sociální a naopak, " aplikovat získané poznatky na edukační proces, " charakterizovat dilemata, s nimiž se setkává učitel v pedagogickém procesu z pohledu sociální etiky, " dokázat objasnit sociální principy etického a morálního jednání, " orientovat se v pravidlech chování člověka ve společnosti s ohledem na aspekty svobody, rovnosti a tolerance.
Předpoklady
Výchozím předpokladem je orientace studentů v odborné literatuře a znalost bazální terminologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná a aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na vybrané téma z oblasti sociální etiky (s citací i zahraničních publikací) v rozsahu 4-8normostran a její následná prezentace na semináři, samostudium a příprava na zápočet.
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, A. (2004). Křesťanská sociální etika - úvod a principy. Brno: CDK.
  • Anzenbacher, A. (2001). Úvod do etiky. Praha: Academia.
  • Anzenbacher, A. (2010). Úvod do filosofie.. Praha: Portál.
  • BRÁZDA, R. Ethicum. Zlín: Verbum, 2010. ISBN 978-80-904273-9-6..
  • Göbelová, T. (2017). Profesní hodnoty a etické principy v práci učitele. Ostrava.
  • Hubálek, T. a kol. (2017). Vývoj občanského vzdělávání a etické výchovy v českých zemích. Praha: Epocha.
  • Huber, W. (2016). Základní otázky života. Praha: Dokořán.
  • KOŘENEK, J. (2004). Lékařská etika. Praha: Triton.
  • Lorenzová, J. (2016). Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Praha: FF UK.
  • Muchová L. (2015). Morální výchova v nemorální společnosti?. Praha.
  • Pelcová, N., Semrádová, I. (2014). Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha.
  • Pelcová, Naděžda. (2010). Vzorce lidství. Filosofické základy pedagogické antropologie. Praha.
  • Semrádová, I. (2004). Úvod do etiky. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Sokol, J. (2014). Etika, život, instituce: pokus o praktickou filosofii.. Praha: Vyšehrad, Moderní myšlení.
  • Thompson, Mel. (2004). Přehled etiky. Vyd. 1. Praha. Portál.
  • TISCHNER, J. (1998). Etika solidarity.. Bratislava: Kalligram.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní