Vyučující
|
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Špiner Dušan, ThMgr. Ph.D.
-
Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu etiky je kvalitu etického uvažování zprostředkovat, dovést je k tomu, aby sami pocítili potřebu souvislejšího poučení v otázkách, které je k tomu příležitostně provokují a na jejichž řešení závisí hodnota a zdařilost jejich životů. Etika se nezabývá pouze průměrnými standardy chování. Jde v ní spíš o hledání toho, co je správné a dobré a jak nejlépe žít. To samozřejmé neznamená zaujmout úzce mravní pohled v tom smyslu, že zavrhneme všechny, kdo nesouhlasí s určitým konkrétním kodexem, ale zdůraznit, že chceme najít základní hodnoty, podle nichž bychom mohli žít za předpokladu, že povedou ke spravedlnosti a štěstí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Posláním etiky a záměrem etické výchovy v tomto studijním předmětu je kvalitu etického uvažování zprostředkovat, dovést je k tomu, aby sami pocítili potřebu souvislejšího poučení v otázkách, které je k tomu příležitostně provokují a na jejichž řešení závisí hodnota a zdařilost jejich životů. Úlohou je teoreticky a prakticky vytvářet atmosféru otevřenosti, srdečnosti, přání dobra. Je důležité, aby student vyjádřil svoji zkušenost a pokusil se jí porozumět, kde jde o hodnotové reflexe, zaměřené na chování. Cílem etiky je nejen informovat studenta o etických zásadách, ale tako mu pomáhat, aby si vytvořil na dané téma vlastní názor a osvojil si přiměřené postoje a chování. Tohoto cíle je možné dosáhnout současným rozvojem soiálních dovedností.
Studenti se naučí znát základné etické problémy. Své znalosti budou spůsobilí aplikovat v určitých oblastech života, na určité obory praxe a diferencovaně zkoumat problémy speciálních etik. Učitel etiky ví citlivě reagovat na potřeby žáku, situaci ve třídě, a přitom uplatňuje své schopnosti a talent.
|
Předpoklady
|
Studentům se umožňuje pochopit určitou skutečnost, význam a smysl etických zásad, aby si vytvořili na dané téma vlastní názor a osvojili si přiměřené postoje a chování. Předpokladem jsou způsobilosti osvojené v podmínkách třídy na aplikaci osvojené látky v reálném životě.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Účast na semináři a zpracování předkládané literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Etzioni, A. (1995). Morální dimenze ekonomiky. Praha: Victoria publishing.
-
Lencz, L., Križová, O. (2005). Etická výchova - metodický materiál 1-3.. Praha: Luxpres.
-
Špiner, D. (2004). Nástin křesťanské etiky a jejího významu v hledání smyslu života. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Thompson, M. (2004). Přehled etiky. Praha: Portál.
|