Předmět: Výchova demokratického občana

« Zpět
Název předmětu Výchova demokratického občana
Kód předmětu KVS/NVYOQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Charakteristika tématu Výchova demokratického občana. Občan, občanská společnost. Principy demokracie jako formy vlády a způsob rozhodování. Občan, občanská společnost a stát - pravidla, zákony, ústava. Formy participace občanů v politickém životě - volby, občan a jeho obec, společenské organizace a hnutí. Autorita, moc, spravedlnost, odpovědnost. Způsoby uplatňování demokratických principů a hodnot v životě školy - žákovská samospráva a žákovský parlament, kodex práv a povinností dítěte, otevřená škola.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seminář je zaměřen na rozvoj občanské gramotnosti, na rozvoj kritického myšlení, na hodnotovou orientaci, na vytváření občanského vědomí a způsoby řešení konfliktů a problémů s akcentací na příslušné RVP a danou problematiku. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní terminologické pojmy, " objasnit význam občanské společnosti v demokratické společnosti, " vysvětlit podstatu občanské společnosti, " objasnit roli, funkci a příklady uplatnění demokratických principů v edukačním prostředí, " vyjmenovat konkrétní příklady aktivních a funkčních občanských sdružení, resp. aktivit, " posuzovat potencionální vliv jednotlivých aktivit na společnost.
Pochopení významu občanské společnosti v moderní demokratické společnosti.
Předpoklady
Znalost kurikulárních dokumentů.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor portfolia studenta

Aktivní participace v semináři.
Doporučená literatura
  • Brander, P. a kol. (2006). Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům.. Praha: Argo.
  • Goňcová, M. a kol. (2013). Občan a občanská společnost.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Jirásková, V. (1999). Občan v demokratické společnosti.. Praha: SLON.
  • Kol. autorů. (2001). Nové horizonty výchovy k občanství.. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Mičienka, M. (2004). Občan a jeho obec.. Praha: Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o.p.s.
  • Mičienka, M. (2003). Příruční slovník občana. Praha: SLON.
  • Pajerová, M., Lequesne, Ch. (eds.). (2006). Demokracie v Evropě: příspěvky k tématu demokratického občanství v Evropě.. Praha: Prostor.
  • Sokol, J., Mičienka, M., Jirásková, V. (2002). Občanské minimum.. Praha: Tauris.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní