Course: Multimedia and the Internet in Education

« Back
Course title Multimedia and the Internet in Education
Course code KVS/NMUIP
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Cingelová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Course content
Introduction to basic terminology, internet search engines, browsers, searching a chosen topic from several sources, critical approach to information, internet sources, web pages of institutions, associations, e-zines and their overlaps. Further education options - courses, training, projects - internet sources- Graphics editors - design and production of one's own materials -MS PowerPoint - materials design and production- presentation hardware and software, working with interactive whiteboard, data projector etc.- working with a digital camera, digital photo editing

Learning activities and teaching methods
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
  • Semestral Work - 15 hours per semester
  • Attendace - 15 hours per semester
Learning outcomes
The optional subject Multimedia in Social Sciences is designed for students of social sciences. The seminar will focus on both the theoretical and especially the practical uses of computer technology, the internet, multimedia, and film and audio projections in social science studies. During the seminar, students will be introduced to the basic terms, basic procedures for searching and processing information, internet pages that enlarge knowledge of individual social sciences (political science, sociology, history, law), the use of the internet and multimedia in their studies, creating educational material in MS Power Point.
Competence in the scape of the subject.
Prerequisites
No prior requirement.

Assessment methods and criteria
Seminar Work

- Active participation in seminars- PowerPoint presentation on a selected topic - a written proposal on how to use the interactive board to illustrate a chosen topic
Recommended literature
  • (2005). Jeden svět na školách - projekt společnosti Člověk v tísni.. Praha: Člověk v tísni.
  • (2007). Průřezová témata prostřednictvím dokumentárních filmů /ZŠ.. Praha: Člověk v tísni.
  • (2006). Využití dotykové tabule ve výuce nejen českého jazyka: Sborník anotací příspěvků 2 worskopu 2006. Lutín: Sigmundova střední škola Strojnická.
  • Baranovič, R. a kol. (1999). Internet pro střední školy.. Praha.
  • Kapounová, J. (2004). Multimédia v práci učitele: studijní obor informační technologie ve vzdělávání.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Kolektiv. (2004). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: VÚP.
  • Kopecký, K. (2007). Moderní trendy v elektronické komunikaci. Olomouc: Hanex.
  • Kotíková, P. a kol. (2000). Internet, Evropská unie a česká škola.. Praha.
  • Kříž, K. - Kunzová, Z. - Zounek, J. (2003). Internet nejen pro studenty. Jak hledat a najít.. Praha: Grada.
  • Kříž, K. - Zounek, J. (2001). Internet pro pedagogy. Jak hledat a najít.. Praha: Grada.
  • Matoušek, J., Jirásek, O. (2007). Natáčíme a upravujeme video na počítači.. Praha: Computer Press.
  • McQuail, D. (2002). Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál.
  • Mičienka, M. - Jirák, J. (2007). Základy mediální výchovy.. Praha: Portál.
  • Reifová, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace.. Praha: Portál.
  • Sak, P., Skalková, J., Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělávání v informační společnosti.. Praha: Portál.
  • Short, D. (2007). Macromedia dreamweaver 8. Praktický výukový kurz.. Praha: Computer Press.
  • Slavík, J.; Novák, J. (1997). Počítač jako pomocník učitele - efektivní práce s informacemi ve škole.. Praha: Portál.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester