Předmět: Menšiny a jejich role ve společnosti

« Zpět
Název předmětu Menšiny a jejich role ve společnosti
Kód předmětu KVS/MRS@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Krákora Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
  • Šemberová Markéta, Mgr.
Obsah předmětu
Menšiny a menšinová politika v rámci ČR a dalších zemí. Postavení a role menšin. Původ a geneze menšin na daném teritoriu. Zastoupení příslušníků národnostních a etnických menšin v institucích. Menšiny a české školství. Práva národnostních menšin.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu bude seznámit studenty - budoucí učitele výchovy k občanství a základů společenských věd - s rolí, postavením a historií menšin, a to jak v obecném širším kontextu, tak v kontextu českých zemí. Pozornost bude věnována současným otázkám menšinové politiky, zastoupením příslušníků menšin v institucích - zejména pak v oblasti školství, právech národnostních a etnických menšin a dalším aspektům. Pozornost bude věnována především následujícím tematickým okruhům. Kultura, dimenze kultury Global citizenship, identita Multikulturalismus, interkulturalismus Imigrace, emigrace, adaptace, asimilace, integrace Národ, národnost, národnostní menšina Rasa, etnikum, etnická příslušnost, etnická menšina Rasismus, předsudky, stereotypy Etnická struktura v ČR Multikulturní výchova jako vzdělávací oblast a průřezové téma Interkulturní komunikace, senzitivita a kompetence Požadavky na studenta: minimálně 80% docházka, aktivní participace v diskusích a plnění úkolů ve výuce i mimo ni - příprava na zápočtový test
Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - charakterizovat postavení a roli konkrétních menšin společnosti, - vysvětlit původ a genezi menšin na konkrétním teritoriu, - analyzovat význam a dopady menšinové politiky na vybraném teritoriu, - charakterizovat postavení příslušníků menšin v kontextu českého školství, - popsat možnosti adekvátního využití jednotlivých témat v kurikulu základní a střední školy.
Předpoklady
Základní znalosti z oblasti dějin, soudobých dějin a společenských věd v rozsahu středoškolského učiva.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Studium distančních opor, vypracování seminární práce a samostudium (příprava na zápočet).
Doporučená literatura
  • BARRY, Brian. (2001). Culture and Equality: An Egalitarian Critique of Multiculturalism.. Cambridge: Polity Press.
  • Barša, P. (2003). Politická teorie multikulturalismu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
  • BOUCHARD, Gérard. (2014). What is Interculturalism?. GAGNON, Alain G. a SAUCA, Jose´ Mari´a. Negotiating diversity. Peter Lang.
  • CANTLE, Ted. (2012). Interculturalism: for the era of cohesion and diversity. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • DEARDORFF, Darla K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization.. Journal of Studies in International Education.
  • Eriksen, T.H. (2007). Antropologie multikulturní společnosti. Rozumět identitě.. Praha: Triton.
  • Hirt, T., & Jakoubek, M. (2005). Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit: (antropologická perspektiva). Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
  • Hofstede, Geert. (2001). Culture´s Consequences:Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations.
  • Krákora, P. (2011). Multikulturalita a výchova k občanství ve středoevropském kontextu. Praha: Nakladatelství Epocha.
  • Preissová, A., Cichá, M., & Gulová, L. (2012). Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní