Předmět: Základy filozofie a etiky

« Zpět
Název předmětu Základy filozofie a etiky
Kód předmětu KVS/KUZFQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
  • Zima Petr, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Filosofie a její jednotlivé disciplíny. Místo etiky v systému filosofie.Systematický a historický přístup ke studiu filosofie 2. Antická filosofie - problém bytí, poznání, jednání (eleaté, sofisté, Sókratés, stoikové, Platón, Aristotelés) 3. Filosofie křesťanství - patristika (Augustinus Aurelius), scholastika (spor o univerzálie, Tomáš Akvinský) 4. Renesance, humanismus - obrat k člověku (F. Bacon, T, Hobbes) 5. Novověká filosofie - spor racionalismu (Descartes, Spinoza, Leibniz) a empirismu (J. Locke, G. Berkeley, D. Hume) 6. Osvícenství (F. M. Voltaire, J. J. Rousseau) 7. Německá předkantovská filosofie (J. G. Fichte, F. W: J. Schelling, G.W. Hegel, L. Feuerbach) 8. Immanuel Kant (filosofie poznání, etika) 9. Marxistická filosofie (K. Marx, F. Engels, V. I. Lenin) 10. Pozitivismus (A. Comte, J. S. Mill) 11. Iracionalismus (S. Kierkegaard, A. Schopenhauer, F. W. Nietzsche) 12. Antropologizující filosofické směry 20. století (křesťanský personalismus, existencialismus, filosofická antropologie) 13. Scientisticky zaměřené filosofické směry 20. století (fenomenologie, novopozitivismus, analytická filosofie, kritický racionalismus) 14. Závěrečné shrnutí, zhodnocení kursu

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
" definovat filosofii a etiku jako obecné disciplíny a východisko k promýšlení problémů speciálních věd " objasnit příčiny vzniku filosofie a charakterizovat antické a později křesťanské myšlení " pochopit a umět vysvětlit renesanční obrat k člověku a změnu paradigmatu v novověké filosofii " vyjmenovat významné reprezentanty novověkého racionalismu a empirismu, dokázat zdůvodnit tento výběr " vysvětlit základní pojmy novověké filosofie a vědy, jejich uplatnění v pozitivismu, marxismu a iracionalismu, " pojmout současnou filosofii jako vyústění vývoje, syntézu celého dosavadního lidského vědění " diskutovat, analyzovat a kriticky posoudit hlavní myšlenky jednotlivých filosofických směrů i jejich představitelů, adekvátně posoudit jejich poznávací hodnotu
Četba knih a filosofických textů jako podmínka k udělení zápočtu.
Předpoklady
Bez předcházejících předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Četba knih a filosofických textů a vypracování referátu k zápočtu.
Doporučená literatura
  • Descartes, R. (1933). Rozprava o metodě. Praha.
  • Descartes, S. (1970). Úvahy o první filosofii.. Praha.
  • Horyna, B. a kol. (1998). Filosofický slovník.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Hume, D. (1972). Zkoumání lidského rozumu. Praha, (1971 skripta).
  • Jaspers, K. (1991). Otázka viny.. Praha.
  • Kant, I. (1972). Prolegomena ke každé příští metafyzice, jež se bude moci stát vědou.. Praha (1916, 1992).
  • Kant, I. (1976). Základy metafyziky mravů.. Praha, (1910).
  • Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Platón. (1942). Obrana Sókrata, Kritón.. Praha.
  • Popper, K. R. (1995). Věčné hledání. Intelektuální autobiografie.. Praha: Prostor, OIKOYMENH, Vesmír.
  • Quine, W. V. O. (1994). Hledání pravdy.. Praha: Hermann a synové.
  • Seneca. (1941). O duševním klidu. Praha.
  • Seneca. (1977). Útěchy.. Praha.
  • Störig, H. J. (2007). Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
  • Svoboda, K. (ed.). (1944). Zlomky předsokratovských myslitelů.. Praha: Česká akademie věd a umění.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní