Předmět: Gender v historickém kontextu

« Zpět
Název předmětu Gender v historickém kontextu
Kód předmětu KVS/KUGEQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Terminologické vymezení pojmů, stručná charakterizace pravěké a starověké společnosti. Popis různých kulturních oblastí starověku - Egypt, Řecko, Řím, Indie a problematika gender. Periodizace středověku (hlavní milníky), typické projevy společnosti ve vztahu ke genderu. Otázka náboženství a postavení žen ve středověku. Ženy a vzdělání ve středověku. Změna myšlení společnosti s příchodem novověku. Vliv průmyslové revoluce. Počátky feministického hnutí. Příchod 20. Století a posun v myšlení lidí. Dvě světové války a jejich odraz v oblasti genderu. Problematika genderu v Československu (1918-1992) a České republice (1993-2000) s důrazem na hlavní politické události v zemi. Problémy genderu v 21. století. Charakteristika soudobé civilizace.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 23 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 27 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seminář nabídne netradiční pohled na vývoj a proměny v přístupu společnosti k problematice genderu. Ta bude zasazena do historického rámce, který poukáže na hlavní problémy jednotlivých epoch a charakterizuje způsoby jejich řešení v minulosti od starověku po současnost. Budou akcentovány nejvýraznější historické mezníky, ovlivňující chování společnosti, posuny v myšlení a chování lidí v této oblasti. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní terminologické pojmy, " objasnit historické pozadí změn v dané společnosti, " vysvětlit podstatu proměny společnosti z genderového pohledu, " vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé historické epochy s akcentem na sledovanou problematiku, " posuzovat důsledky klíčových událostí ve vztahu k genderu.
Interpretace změn v postojích společnosti k genderu.
Předpoklady
Zájem o genderovou problematiku.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta

Vypracování práce na zadané téma.
Doporučená literatura
  • Barša, P. (2002). Politika rodu a sexuální identity.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Bock, G. (2007). Ženy v evropských dějinách: od středověku do současnosti.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • Bourdieu, P. (2000). Nadvláda mužů.. Praha: Karolinum.
  • Cameron, D. (1999). The Feminist Critique of Language.. London: Routledge.
  • Čadková, K. a kol. (2006). Dějiny žen, aneb, Evropská žena od středověku do 20. století v zajetí historiografie.. Pardubice: Univerzita Pardubice.
  • Eislerová, R. (1995). Číše a meč, agrese a láska, aneb Žena a muž v průběhu staletí.. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  • Ennenová, E. (2001). Ženy ve středověku. Praha: Argo.
  • Kolektiv autorů. (2002). Analýza současné situace v rovnosti žen a mužů v oblasti věcné působnosti MŠMT.. Praha: Sociologický ústav.
  • Le Goff, J., Schmitt, J. (2002). Encyklopedie středověku.. Praha: Vyšehrad.
  • Lynn, A. (2005). Zrození moderní ženy: Evropa 1789-1918.. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
  • Neudorflová, M. (1999). České ženy v 19. století.. Praha: Janua.
  • Oakley, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní