Předmět: Globalizace a mezinárodní spolupráce pro učitele

« Zpět
Název předmětu Globalizace a mezinárodní spolupráce pro učitele
Kód předmětu KVS/GMS@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Krákora Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Globalizace a její příčiny. Průběh globalizace a významné globální problémy včetně možností jejich řešení. Negativní a pozitivní dopady globalizace. Formy a podoby mezinárodní spolupráce, její důvody, význam a výhody. Mezinárodní organizace a společenství - historie a současnost. Mezinárodní organizace a oblast vzdělávání. Významné mezinárodní organizace a jejich poslání. Využití a aplikace tématu v kurikulu na základních školách.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty - budoucí učitele výchovy k občanství a základů společenských věd - s aspekty dotýkajícími se otázek procesu globalizace na straně jedné a forem a podob mezinárodní spolupráce mezi jednotlivými státy na straně druhé, a to včetně způsobu adekvátní prezentace jednotlivých tematických okruhů v kurikulu na základní a střední škole. Po absolvování předmětu budou studenti schopni: - objasnit příčiny globalizace včetně jejich pozitivních i negativních dopadů, - charakterizovat nejvýznamnější globální problémy související s terorismem, konflikty, ekonomickou sférou, životním prostředím (globální klima a jeho proměny) a případnými alternativami jejich řešení, - charakterizovat a popsat podoby a formy mezinárodní spolupráce (včetně spolupráce v oblasti vzdělávání) na poli politickém, ekonomickém, bezpečnostním, - analyzovat proces globalizace a konkrétní dopady mezinárodní spolupráce, a to i z hlediska možností zakomponování daných témat do kurikula na základní škole (terminologický aparát, klíčové pojmy, objasnění širšího kontextu problematiky).
Interpretace a rámcová analýza fungování mezinárodních vztahů a role vybraných subjektů mezinárodní politiky včetně schopnosti jejich aplikace v kurikulu výchovy k občanství a základů společenských věd na základní a střední škole.
Předpoklady
Základní přehled z oblasti politologie, politické geografie a soudobých dějin v rozsahu středoškolského učiva

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce, samostudium a příprava materiálů k zápočtu.
Doporučená literatura
  • Goňcová, M. a kol. (2013). Občan a občanská společnost.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Hobsbawm, Eric. (2009). Globalizace, demokracie a terorismus.. Praha.
  • KREJČÍ, O. Mezinárodní politika. Ekopress, 2007.
  • Staněk, A. (2007). Výchova k občanství a evropanství.. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
  • Waisová, Š. (2008). Mezinárodní organizace a režimy. A. Čeněk, Plzeň.
  • WAISOVÁ, Š. (2002). Úvod do studia mezinárodních vztahů.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní