Předmět: Etické principy lidských práv pro učitele

« Zpět
Název předmětu Etické principy lidských práv pro učitele
Kód předmětu KVS/EPL@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Hubálek Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Geneze vzniku lidskoprávních dokumentů v ČR i ve světě. Příklady nejvýznamnějších dokumentů z oblasti lidských práv a vládních, mezinárodních i nevládních organizací, které se jimi zabývají. Základní lidská práva (kategorizace). Listina základních lidských práv a svobod ČR. Varianty ochrany lidských práv. Práva dětí a související mezinárodní dokumenty. Práva dětí a škola. Způsoby a příklady eticky a morálně nevhodných forem zacházení s lidskými právy. Analýza současné situace v ČR i ve světě v tematickém kontextu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je charakterizovat základní teze problematiky lidských práv v obecném kontextu a ve vztahu k obecně platným mravním normám. Tento model bude uplatňován zejména s ohledem na příklady ze současného života a ze specifik, které jsou obsaženy v pedagogické profesi. Studenti budou na základě samostudia a tvorby seminární práce schopni představitjimi zvolené téma na semináři, budou schopni racionálně argumentovat ve prospěch zvolené koncepce a uvědomí si i její rizika či negativa.
Způsobilosti: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit základní lidská práva a rozčlenit je podle kategorií a vybraných kritérií, " reprodukovat bazální principy Listiny základních práv a svobod ČR, " osvětlit východiska vzniku jednotlivých historických dokumentů lidskoprávní povahy, " uvědomit si specifika práv dítěte, seznámit se s dokumenty práva dítěte upravující a aplikovat získané poznatky v pedagogickém prostředí, " charakterizovat příklady eticky a morálně nevhodného jednání ve vztahu ke konceptu lidských práv (diskriminace, šikana).
Předpoklady
Výchozím předpokladem je orientace studentů v odborné literatuře a znalost bazální terminologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná a aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na vybrané téma z oblasti lidskoprávní problematiky s akcentem na její etický rozměr (s citací i zahraničních publikací) v rozsahu 4-8normostran a její následná prezentace na semináři, samostudium a příprava na zápočet.
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, A. (2004). Křesťanská sociální etika - úvod a principy. Brno: CDK.
  • BRÁZDA. . Ethicum. Zlín: Verbum, 2010. ISBN 978-80-904273-9-6..
  • Huber, W. (2016). Základní otázky života. Praha: Dokořán.
  • Komárková, B. (1990). Původ a význam lidských práv. Praha: SPN.
  • Pelcová, N. (2010). Vzorce lidství.
  • Sokol, J., Pinc, Z. (2003). Antropologie a etika.. Praha: Triton.
  • Sousedík, S. Svoboda a lidská práva.
  • Svobodová, Z., Jandejsek, P. a kol. (2012). Důstojně a radostně. Středokluky.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní