Předmět: Člověk a stát

« Zpět
Název předmětu Člověk a stát
Kód předmětu KVS/CS@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Krákora Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Složky státní moci a jejich základní funkce. Orgány a instituce státní správy a samosprávy a jejich kompetence ve vztahu k oblasti školství a vzdělávání. Institut voleb a jeho význam pro fungování pluralitního politického systému. Principy demokracie a výchova k demokracii a toleranci. Školní parlamenty jako prostředek výchovy demokratického občana. Vývoj občanské společnosti a role vzdělávacích institucí. Právní základy státu. Formy právních vztahů a jejich aplikace v každodenní praxi. Otázky lidských práv a práv dětí. Právní řád České republiky. Aplikace vybraných témat do kurikula základní školy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty - budoucí učitele výchovy k občanství a základů společenských věd - s funkcí a rolí státu v životě člověka. Zohledněny budou zejména faktory dotýkající se jednotlivých složek státní moci, orgánů a institucí státní správy a samosprávy (především v kontextu ČR), politického uspořádání, zásad politického pluralismu, institutu a forem voleb. Akcentovány budou rovněž právní aspekty včetně jejich dopadů v praktickém životě člověka - otázky lidských práv (včetně práv dítěte), právního řádu a právního vědomí. Po absolvování předmětu budou studenti schopni: " definovat roli a význam státu v životě člověka (jednotlivce), " charakterizovat složky státní moci, orgány státní správy a samosprávy, a to včetně jejich kompetence v oblasti školství a vzdělávání, " popsat základní rysy politického pluralismu a politického uspořádání na příkladu ČR, " charakterizovat základní formy právních vztahů a jejich důsledků v praktickém životě jednotlivce, " popsat institut voleb (včetně jeho jednotlivých typů) a jeho nezastupitelnou roli v demokratickém (pluralitním) politickém systému, " popsat rozdíly mezi nedemokratickým a demokratickým státním zřízením, " analyzovat problematiku z hlediska potřeb jejího využití a aplikace do kurikula na základní škole.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Samostudium a příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • Jirásková, V. - Pelcová, N. - Pešková, J. - Purkrábek, M. (2005). Základy společenských věd. II. díl. Péče o obec (O polis). Praha.
  • Mlsna, Petr. (2011). Ústava ČR - vznik, vývoj a perspektivy. Praha.
  • Nolč, Jiří. (2004). Ústava České republiky v otázkách a odpovědích.. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní