Předmět: Česká identita v globálním kontextu

« Zpět
Název předmětu Česká identita v globálním kontextu
Kód předmětu KVS/CIG@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
  • Kudelová Monika, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: Český stát a národ ve středověké Evropě. České země jako součást habsburské monarchie. Formování české národní identity v rámci procesu vytváření evropských národů v 19. století. Československo v období mezi 1. a 2. světovou válkou.Nacistická okupace českých zemí a její důsledky. Československo jako součást sovětského mocenského bloku po 2. světové válce. České národní a státní společenství v EU a globalizovaném světě na začátku 21. století.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 16 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty - budoucí učitele výchovy k občanství a základů společenských věd - s procesem vytváření moderního českého národa zejména v 19. a 20. století a se vztahem české národní identity ke globálnímu kontextu. Po absolvování předmětu budou studenti schopni: " objasnit základní terminologické pojmy spjaté s globalizací a národní identitou, " charakterizovat nejvýznamnější mezníky české národní historie v 19. a 20. století a jejich vazby k evropskému a světovému vývoji, " popsat vliv vybraných historických i současných osobností na postoje českého národního společenství ke globálnímu vývoji, " analyzovat a zhodnotit dopad současných globalizačních procesů na českou společnost a identitu.
"Po absolvování předmětu budou studenti schopni: "" objasnit základní terminologické pojmy spjaté s globalizací a národní identitou, "" charakterizovat nejvýznamnější mezníky české národní historie v 19. a 20. století a jejich vazby k evropskému a světovému vývoji, "" popsat vliv vybraných historických i současných osobností na postoje českého národního společenství ke globálnímu vývoji, "" analyzovat a zhodnotit dopad současných globalizačních procesů na českou společnost a identitu. "
Předpoklady
Základní přehled v českých a obecných dějinách

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Vytvoření seminární práce, účast na seminářích, samostudium a příprava materiálů k zápočtu.
Doporučená literatura
  • Bělina, P. a kol. (1992). Dějiny zemí Koruny české. II.. Praha: Paseka.
  • Čornej, P. a kol. (1992). Dějiny zemí Koruny české. I.. Praha: Paseka.
  • Kopeček, P. (2013). Kapitoly z českých dějin do roku 1918.. Olomouc: Katedra společenských věd PdF UP.
  • Kopeček, P. (2014). Významné dokumenty českých dějin.. Olomouc: Katedra společenských věd PdFUP.
  • Kučera, J. P., Kaše, J., Bělina, P. (2006). České země v evropských dějinách. III.. Praha, Litomyšl: Paseka.
  • Kučera, J. P., Kaše, J., Bělina, P. (2006). České země v evropských dějinách. II.. Praha, Litomyšl: Paseka.
  • Petráň, J. a kol. (1990). Dějiny Československa. I, II.. Praha: SPN.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní