|
Vyučující
|
-
Suková Monika
-
Lopaur David, Mgr.
-
Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
-
Kopeček Pavel, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: Seminář je primárně zaměř prakticky a cílí na získání znalostí a dovedností, které učitele dějepisu reálně potřebuje ve školní realitě: Oborová výuka dějepisu se zaměřením na žáky se SVP, nenásilná komunikace ve školním prostředí, řešení nekázně, motivace a pochval, třídnictví a povinnosti třídního učitele, školní dokumentace, klíčové kompetence ve výuce dějepisu (především se zaměřením na digitální kompetence) a mezipředmětové vztahy, dějepisné projekty. Zmíněny také budou témata týkající se učebnic a metodiky výuky dějepisu na ZŠ a SŠ, ale také aktuální výzvy českého školství.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat základní povinnosti kladené na učitele dějepisu, případně také třídního učitele v současném školním prostředí, - analyzovat vzdělávací proces při výuce dějepisu z hlediska jeho cílů, obsahu, etap, zásad a výchovných prostředků, - pochopit nové trendy v pojetí dějepisu jako sociokulturního předmětu a vliv kurikulární reformy na jeho postavení a úkoly v rámci RVP a ŠVP.
schopnost analýzy dějepisného učiva
|
|
Předpoklady
|
Přehledné znalosti českých a obecných dějin.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na seminářích, podílení se na realizovaných oborově dějepisných projektech, vypracování zadaných úkolů přes systém MOODLE. Podmínky plnění předmětu za předpokladu individuálního studijního plánu (IVP): - Povinnost splnění podmínek předmětu platných pro prezenční studium bez IVP - Splnění nadstavbové zadané práce - vždy se vztahuje k náplni seminářů a bude studentovi sdělen v prvním semináři daného semestru (např. editování a kontrola materiálů, vytvoření pedagogického materiálu) - Minimálně 30% účasti studenta na prezenční výuce povinných předmětů typu A (dle vnitřní normy PdF-B-23/10)
|
|
Doporučená literatura
|
-
(2007). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami k 1.9.2007).. Praha.
-
Beneš, Z. (ed.). (2002). Historie a škola I. Otázky koncepce školního dějepisu.. Úvaly: Albra.
-
Beneš, Z. (1995). Historický text a historická kultura.. Praha: Karolinum.
-
Čapek, V. (1985). Didaktika dějepisu. I. díl.. Praha: SPN.
-
Čapek, V. (1988). Didkatika dějepisu. II. díl.. Praha: SPN.
-
Čapek, V., Gracová, B., Jílek, t. Východská, H. (2005). Úvod do studia didaktiky dějepisu.. Plzeň: ZČU.
-
Čapek, V. (1992). Jak učit dějepis moderně.. Praha: Akademie J.A. Komenského.
-
Homerová, M., Parkan, F. (2002). Dějepis - sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky.. Praha: TAURIS.
-
Hroch, M. a kol. (1983). Úvod do studia dějepisu.. Praha: SPN.
-
Janovský, J. a kol. (1984). Základy didaktiky dějepisu.. Praha: SPN.
-
Jílek, T. (1996). Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu II.. Plzeň: ZČU.
-
Jílek, T. (1994). Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu.. Plzeň: ZČU.
-
Julínek, S. a kol. (2004). Základy oborové didaktiky dějepisu.. Brno: Masarykova univerzita.
-
Julínek, S. (1995). Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu.. Brno: Masarykova univerzita.
-
Klíma, B. a kol. (2000). Mládež a dějiny.. Brno.
-
Labischová, D., Gracová, B. (2008). Příručka ke studiu didaktiky dějepisu.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Maňák, J. (1990). Nárys didaktiky.. Brno: Masarykova univerzita.
-
Mejstřík, V. a kol. (1974). Metodika dějepisu jako učebního předmětu.. Praha: SPN.
-
Opatřil, S. (1956). Metodika dějepisu.. Praha: SPN.
-
Růžičková, J. (1997). Didaktické inspirace. Z odkazu metodiky a didaktiky dějepisu předchozích desetiletí.. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR.
|