Předmět: Sociologické teorie

« Zpět
Název předmětu Sociologické teorie
Kód předmětu KVS/BSOTQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Maiello Giuseppe, doc. Ph.D.
Obsah předmětu
1) August Comte a počátky pozitivismus 2) Marxová kritika kapitalismu a odcizení člověka 3) Émile Durkheim a sociologismus 4) Georg Simmel a teorie sociálních forem 5) Sociologické teorie Maxe Webera 6) George Herbert Mead, Charles Horton Cooley, Herbert Blummer a symbolický interakcionismus 7) Alfred Schütz a fenomenologická sociologie 8) Talcott Parsons, Robert King Merton a strukturální funkcionalismus 9) Teorie konfliktu v dílech Lewise Cosera, Randalla Collinse a Ralfa Dahrendorfa 10) Erving Goffman a dramaturgická sociologie 11) Harold Garfinkel a etnometodologie 12) Peter Berger, Thomas Luckmann a sociální konstrukce reality

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 44 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat základní linie sociologického myšlení 19. a 20. století, " identifikovat klíčové diference jednotlivých sociologických paradigmat na základě studia odborných zdrojů, " interpretovat jednotlivá sociologická paradigmata na vybraných příkladech,
Pochopení principů hermeneutiky.
Předpoklady
Všeobecný přehled o filosofii a dějinách 19. a 20. století.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Docházka 50%. Závěrečná zkouška: 50%.
Doporučená literatura
  • Berger, P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění.. Praha: CDK.
  • Comte, A. (1927). Kurz pozitivní filozofie.. Praha.
  • Dahrendorf, R. (1991). Moderný sociálny konflikt: esej o politike slobody.. Bratislava: Archa.
  • Durkheim, E. (2004). Společenská dělba práce.. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury.
  • Goffman, E., & McGrathová, M. (1999). Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Studio Ypsilon.
  • Keller, J. (2005). Dějiny klasické sociologie.. Praha: SLON.
  • Merton, R. K. (1998). Studie ze sociologické teorie.. Praha: SLON.
  • Weber, M. (1998). Metodologie, sociologie a politika.. Praha: SLON.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní