Předmět: Filozofie náboženství

« Zpět
Název předmětu Filozofie náboženství
Kód předmětu KVS/BFINP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečný Karel, doc. PhDr. CSc.
  • Špiner Dušan, ThMgr. Ph.D.
  • Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Obsahem filosofie náboženství je přiblížit se dnešnímu stavu filosoficko-náboženského myšlení v evropské filosofii a informovat o něm. - 1, Židovské myšlení-Stará smlouva - 2, Křesťanské filosoficko-teologické myšlení - patristika - 3, Křesťanská filosofická mystika - 4, Moslimské teologické a mystické systémy - 5, Vznik, vývoj a současnost filosofie náboženství, - 6, Boží existence - analýza ontologického, kosmologického, teleologického, mravního a zkušenostního filosofického myšlení - 7, Filosoficko náboženský problém zla - 8, Od mýtu k Logu, křesťanská filosofie náboženství, problém duch-duše a těla - 9, Filozofický problém posmrtného života, skutečnosti ve prospěch života po smrti - 10, Světový étos - pluralismus - výzva postmoderny

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na filosofické objasnění jevu zvaného náboženství a jeho nejrůznějších souvislostí. V tomto smyslu je filosofie náboženství určitou ontologií náboženství a náboženských skutečností, též hermeneutikou náboženství, neboť jejím nikoli nevýznamným úkolem je interpretovat kulturní význam náboženství a jeho smysl. Je to proces kumulací poznatků o náboženství, k níž dochází ve zvyšující se míře po novověké expanzi evropské kultury do mimoevropských kulturních oblastí. Tento proces souvisí s kvantitativním nárůstem poznatků o náboženství, vyvolává však další vnitřní posuny a změny v určujícím církevně teologickém a rovněž filosofickém pojímání náboženství.
V christianizované evropské kultuře vyvrcholil překrytím filozofické řeči o světě a člověku křesťansko-náboženským univerzalistickým nárokem na pravdu. Student získává způsobilost utvářet si vlastní filozofický postoj v sekularizovaném světě.
Předpoklady
Předpokladem je získaní poznatků o jednotlivých náboženstvích a tím filozofické pojímání náboženství. Jde o poznání základních a nejdůležitějších obsahu náboženství a schopnost této poznatky odevzdávat svým žákům.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Každé dané a odpřednášené téma student(ka) zpracuje na cca 1-2 stránkách, to je zároveň otázkou k zkoušce, aby v případě,že si student vytáhne dané téma věděl ho odpřednášet před daným publikem studentu.
Doporučená literatura
  • Balabán, M. (1993). Víra nebo osud?. Praha: OIKOYMENH.
  • Cole, P. (2003). Filozofie náboženství.. Praha: Portál.
  • Heller, J. (1988). Starověká náboženství.. Praha: Kalich.
  • Horyna, B., Pavlincová, H. (1999). Filozofie náboženství. Brno: Masarykova univerzita.
  • Küng, H. (2006). Po stopách světových náboženství.. Brno: CDK.
  • Špiner, D. (2006). Člověk a náboženství.. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc.
  • Tillich, P. (1990). Biblické náboženství a ontologie.. Praha: Kalich.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (BB15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní