|
Vyučující
|
-
Matiaško Maroš, Mgr.
-
Bartoň Michal, doc. JUDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah (témata): 1. Teoretické modely zdravotního postižení a právní pojem zdravotního postižení (SDEU, C-335/11 - HK Danmark) 2. Pojem diskriminace na základě zdravotního postižení (ESLP, Enver Şahin proti Turecku; V.I. proti Moldávii, §§167-177; Clipea a Grosu proti Moldávii, §§ 85-99) 3. Právo na inkluzivní vzdělávání (ESLP, D.L. proti Itálii; S proti České republice) 4. Pobytová a ústavní péče a zásahy do osobní svobody (ESLP, H.L. proti Spojenému království; Červenka proti České republice; Sýkora proti České republice) 5. Právo na život (ESLP, Centre for Legal Resources jménem Valentina Câmpeanu proti Rumunsku, §§ 104-114 a §§ 134-144; V proti České republice) 6. Právo na zdraví a omezovací prostředky (ESLP, V.I. proti Moldávii, §§ 94-142; Bureš proti České republice) 7. Svéprávnost a omezování svéprávnosti (ESLP, Shtukaturov proti Rusku; Salontaji-Drobnjak proti Srbsku; Alajos Kiss proti Maďarsku) 8. Právo na sociální služby a deinstitucionalizace (EVSP, FIDH proti Belgii; nález I. ÚS 2637/17; ESLP, I.C. proti Moldávii, §§ 146-157) 9. Práva neformálně pečujících (ESLP, J.D. a A. proti Spojenému království, §§ 90-107; Výbor CRPD, Bellini proti Itálii; EVSP, EDF a Inclusion Europe proti Francii, odst. 296-310)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na podrobné porozumění aktuálnímu diskursu práv lidí se zdravotním znevýhodněním. Jde o součást série volitelných předmětů věnovaných aktuálnímu vývoji ochrany práv zvlášť zranitelných skupin osob, kromě lidí se zdravotním znevýhodněním zejména Romů, příslušníků LGBTI menšiny a dětí. Prostřednictvím četby a interpretace zejména judikatury ESLP, rozhodnutí Evropského výboru pro sociální práva a smluvních orgánů OSN se posluchači seznámí s klíčovými lidskoprávními otázkami souvisejícími s právy lidí se zdravotním znevýhodněním a zásadními rozhodnutími v této oblasti. Předmět je organizován jako společné čtení a kritická interpretace judikatury a klíčových právních pojmů, např. přiměřené úpravy, a to ve vztahu ke konkrétním lidskoprávním kontextům. Důraz je kladen na aktuální vývoj v této oblasti a na provázanost s vnitrostátní situací dodržování práv konkrétní zvlášť zranitelné skupiny. Tomu odpovídá výběr témat a judikatury, kdy je důraz položen jednak na recentní rozhodnutí lidskoprávních orgánů, která mají význam pro vnitrostátní aplikaci lidských práv, jednak na rozhodnutí proti České republice. Po absolvování předmětu budou studenti schopni číst rozhodnutí o porušování práv zranitelných skupin s hlubším porozuměním jejich specifické situace a kontextů, v nichž se tyto skupiny nacházejí. Dále budou studenti schopni kriticky reflektovat aktuální judikaturu relevantních lidskoprávních orgánů, její přínosy a omezení. A nakonec, předmět posílí schopnost studentů a studentek právně kreativně přemýšlet o komplexních lidskoprávních problémech.
Studenti absolvující tento předmět získají znalosti a dovednosti potřebné k ovládnutí této problematiky.
|
|
Předpoklady
|
Podmínkou absolvování tohoto předmětu není absolvování jiného předmětu.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Pro úspěšné ukončení předmětu je nutná aktivní účast na seminářích v rozsahu stanoveném vedoucím semináře, prezentace vybraného lidskoprávního problému a judikatury nebo seminární práce.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bartlett, P., Lewis, L., Thorold, O. (2007). Mental Disability and the European Convention on Human Rights. Martinus Nijhoff: Leiden.
-
de Beco, G. (2021). Disability in International Human Rights Law.. Oxford: Oxford University Press.
-
Ilias, B., Stein, M., A., Anastasiou, D. (eds). (2018). The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities: A Commentary. Oxford: Oxford University Press.
-
Kmec, J., Kosař, D., Kratochvíl, J., Bobek, M. (2012). Evropská úmluva o lidských právech. Komentář. 1. vydání.. Praha : C. H. Beck.
|