Vyučující
|
-
Touška Mikuláš, JUDr. Mgr.
-
Osina Petr, JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1-2 Úvod do problematiky, politický a ústavní systém Jihoafrické unie, zastoupení v politickém systému na etnickém základě. 3-4 Tradice Afrikánství, segregační politika a legislativa v počátečním období Unie, zdroje apartheidu a inspirace v jižanských státech USA. 5-6 Mezirasové soužití a legislativa v období let 1939 až 1948, omezení občanských práv během války. 7-8 Politický program první nacionalistické vlády jako antiteze programu druhé Smutsovy vlády a jeho obecná reflexe v legislativě - evoluce v. revoluce. 9-10 Rozdělení země a domorodá samospráva. 11-12 Správa domorodých záležitostí. 13-14 Population Registration Act z roku 1950, Reservation of Separate Amenities Act z roku 1953 a jejich uplatňování v praxi. Zákony a další opatření k zajištění "čistoty rasy". 15-16 Suppression of Communism Act a další zákony k potlačení projevů odporu proti apartheidu. 17-18 Apartheid v. Trusteeship v. plná rovnoprávnost - diskuse. Regulace vnitřní migrace. 19-20 Pracovněprávní segregace a odbory. 21-22 Zastoupení neevropských etnik v ústavním systému, Separate Representation of Voters Bill a ústavní krize v 50. letech. Ústavní vývoj v letech 1961 až 1993. 23-24 Shrnutí a závěrečná diskuse.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Od roku 1948 došlo v jižní Africe k zásadní změně politického kurzu, která vedla také ke změně právního prostředí. V 50. letech 20. století došlo v Jihoafrické unii k rychlému zavádění legislativních opatření, která znamenala nejen implementaci apartheidu do každodenního života Jihoafričanů, ale také potlačování práv privilegovaných občanů evropského původu a odstraňování řady atributů právního státu. Cílem kurzu je seznámit studenty se zdroji, příčinami a průběhem tohoto vývoje.
Studenti získají přehled o inspiračních zdrojích a reflexi politiky jihoafrických nacionalistů v legislativě, jejím uplatňování a postupném odstraňování atributů právního státu v poslední dekádě existence Jihoafrické unie.
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním jiného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
U studentů se předpokládá dobrá znalost angličtiny a schopnost porozumět odborným textům. Studenti budou průběžně hodnoceni na základě své aktivity během semináře. Podmínkou absolvování kurzu bude seminární práce v rozsahu 5-7 normostran na jedno ze zadaných témat.
|
Doporučená literatura
|
-
DAVENPORT, R. a SAUNDERS C. (2000). South Africa - A Modern History. London.
-
DUBOW, S. (2008). Smuts, the United Nations and the Rhetoric of Race and Rights, Journal of Contemporary History, Vol. 43, No. 1 (January, 2008), s. 45-74..
-
DVORIN, E. P. (1951). The Theory of Apartheid: Nationalist Racial Policy in the Union of South Africa, Political Research Quartely 1951, s. 32-47..
-
GILIOMEE, H. (2003). The Making of Apartheid Plan, 1929-1948, Journal of Southern African Studies, Volume 29, No. 2 (červen 2003), s. 373-392..
-
MATTHEWS, Z. K. (1951). The African Response to Racial Laws, Foreign Affairs, Vol. 30, Issue 1, October 1951, s. 91-102..
-
OLAOSEBIKAN, A. J. (2011). Origin, Nature and Dismantling of Apartheid Policy in the Union of South Africa (1948-1994), African Research Review, Vol. 5 (1), Serial No. 18, January, 2011, s. 496 - 509..
-
TIRYAKIAN, E. (1960). Apartheid and Politics in South Africa, The Journal of Politics, Volume 22, No. 4 (listopad 1960), s. 682-697..
|