Předmět: Základy výrobních procesů, ekologie

« Zpět
Název předmětu Základy výrobních procesů, ekologie
Kód předmětu KTE/ZVP@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Kilianová Helena, Ing. Ph.D.
  • Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata: . Pojem technologie, struktura technologické činnosti, členění technologií. . Vstupy do technologických činností. . Problémy výroby a zajištění materiálů. . Výroba polotovarů z ?beztvarého materiálu?. Tváření ? kovy, plasty, dřevo. . Dělení materiálů ? stříhání, obrábění, specifika obrábění jednotlivých druhů materiálů. . Spojování ? svařování, pájení, lepení, rovněž spojení a vše v závislosti na materiálech. . Vytváření vrstev. . Řízení vlastností materiálů s ohledem na různé druhy materiálů . Postupy kontroly. Kontrola v průmyslové výrobě. . Výstupy z technologických činností ? požadavky. . Ochrana životního prostředí, nakládání s odpady (lze průběžně). . Možnosti demonstrace vybraných technologických činností a technických objektů s nimi spojených.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace, Laborování
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem výuky je se zřetelem na odbornost studenta rozšířit znalosti stěžejních výrobních a zpracovatelských procesů, užívaných materiálů, technologií i strojů a zařízení také o základní přístupy, postupy a zásady uplatňované při technické ?přípravě výroby? (technologičnost) a její realizaci. Jde o aplikaci základních zákonitostí a širších souvislostí techniky v současnosti (Průmysl 4.0) s ohledem na jejich obor, o vliv výrobních procesů, strojů, technologií a surovin na jakost výrobku a na životní prostředí. Zvláštní zřetel je věnován problematice odpadů s ohledem na odbornost studenta. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . aplikovat znalosti pojmu technologie, vnitřní struktury a systému technologií s ohledem na svou odbornost, . objasnit vstupy a výstupy technologických činností, opatření a činnosti směřující k zajištění jakostní produkce a stability technologických činností ve zvolených oblastech (technologičnost), . vysvětlit stěžejní technologie (podstata, operační energie, nástroj, zpracovávaný objekt) užívané ve ?výrobě? dle odbornosti studenta, adekvátní náčrt a uvedení dalších nezbytných podmínek dobrého zajištění výuky jsou požadovány, . posuzovat možnosti realizace a způsobu zajištění technologií v závislosti na širších souvislostech a v současných podmínkách (Průmysl 4.0), ochrana životního prostředí. . uvést stěžejní činnosti zaměřené na kontrolu vstupů a výsledků technických činností dle odbornosti, . problematika nakládaní s odpady se zřetelem na odbornost.
Na základě znalosti stěžejních výrobních a zpracovatelských procesů, užívaných materiálů, technologií i strojů a zařízení jde o způsobilost volit základní přístupy, realizovat postupy a zásady uplatňované při technické přípravě výroby (technologičnost) a při její realizaci výroby s ohledem na kvalifikaci studenta. Jde o rozšířený přehled a aplikaci základních zákonitostí a širších souvislostí techniky v současnosti (Průmysl 4.0) s ohledem na jejich obor, o vliv výrobních procesů, strojů, technologií a surovin na jakost výrobku a na životní prostředí. Zvláštní zřetel je věnován problematice odpadů s ohledem na odbornost studenta.
Předpoklady
Předmět navazuje na znalosti o technických materiálech a rovněž na základní znalosti o mechanice a strojních součástech; využívá rovněž technické grafiky a terminologie a to vše s přihlédnutím k oboru kvalifikace studenta.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Účast na cvičeních s přípravou na činnosti laboratorního charakteru, 100 % konání úloh a zpracování protokolů, písemná + praktická - činnosti měření a kontroly obvyklé při výrobě, zápočet, samostudium - příprava na zkoušku, spočívá dále ve studiu literatury i studijní opory vč. možnosti využití úloh pro zpětnou vazbu, další literatury, vytvoření seminární práce - případová metoda, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na kolokvium.
Doporučená literatura
  • Dvořák, M. (2001). Technologie II.. Brno : CERM.
  • Frischherz, A. a SKOP, P. (1999). Technologie zpracování kovů 1 a 2. Praha : SNTL.
  • Frischherz, A. Piegler, H. aj. (1996). Technologie zpracování kovů - Příklady. Praha : SNTL.
  • Hluchý, M. aj. (1998). Strojírenská technologie 2. - 2. díl. Praha : Scientia.
  • Hluchý, M. aj. (1998). Strojírenská technologie 2. - 1. díl. Praha : Scientia.
  • HODIS, Zdeněk. (2013). Strojírenská technologie. Brno.
  • Holešovský Zdeněk. (2012). Technologie strojírenské výroby: základ kvality výrobku..
  • Kocman, K. a Prokop, J. (2002). Výrobní technologie II. Obrábění. Brno : CERM.
  • Kropáč, J. a Serafín, Č. (2008). Teoretické základy technických předmětů I. Texty k dist. vzdělávání v rámci KS (CD-ROM). Olomouc : PdF.
  • Kropáč, J. (1986). Technická měření a zkoušky. Olomouc : UP.
  • Kropáč, J. (1986). Technická měření a zkoušky.. Olomouc : UP.
  • Nutsch, W. aj. (1999). Příručka pro truhláře. Praha : Sobotáles.
  • Pilous, V. (2001). Technologie kovových materiálů. Plzeň : ZČU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní