Předmět: Základy měření a regulace v technice

« Zpět
Název předmětu Základy měření a regulace v technice
Kód předmětu KTE/ZMR@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
  • Děrda Radim, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: . Základy teorie měření a principy měření fyzikálních veličin. Názvosloví. Teorie informace. Informační a měřicí data. Etalony. . Základní vlastnosti snímačů a čidel. Přehled fyzikálních principů, základní využití v praxi. . Jednotlivé typy snímačů (odporové, kapacitní, optické, polovodičové, indukční snímač, snímače se CCD prvky, bezkontaktní snímače, nanosnímače apod). . Teorie a praxe vzniku chyb - výpočet hodnoty. Neurčitosti a nejistota při měření. Přesnost, spolehlivost, opakovatelnost a korektnost měření. Kalibrace. . Převod neelektrických veličin na elektrické. Převodníky. Spolehlivost a inteligence snímačů. . Využití výpočetní techniky. Programové prostředky pro měření. . Principy dálkových měření, základní pojmy. Zpracování dat, programové prostředky měření. Pro oblast cvičení jsou zvolena tato témata: . Metodika měření a zpracování naměřených hodnot. Vyjádření relativní a absolutní chyby analogových a číslicových přístrojů, chyba metody. . Praktické měření základních elektrických veličin elektromechanickými přístroji a číslicovými přístroji, včetně osciloskopů. Seznámení s přístroji a postupy. . Praktické seznámení se základními typy stavebnic pro vzdělávání i volný čas. 1. Stavebnice zaměřené na výuku elektrotechniky, elektroniky v technických praktikách 2. Stavebnice zaměřené na výuku robotiky a automatizace 3. Stavebnice zaměřené na výuku internetu věcí - inteligentní domácnost 4. Stavebnice zaměřené na modely pro 4. průmyslovou revoluci - digitalizace průmyslu a další.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na teoretické i praktické znalosti potřebné při získávání informací z technologických procesů pomocí měření fyzikálních veličin. V předmětu jsou studenti seznamováni s potřebnými znalostmi pro odbornou komunikaci v oboru měření, se základy teorie měření a přenosu informací. Součástí jsou otázky vzniku, příčin i metody výpočtů chyb. Studenti jsou rovněž seznamováni s možnostmi využití počítačů při získávání a následném zpracování informací - programové vybavení. Cíle: Po absolvování předmětu je student schopen: . Vysvětlit principy měřicích analogových a číslicových přístrojů, vyhodnotit výhody a nevýhody jednotlivých typů přístrojů . Orientovat se v měření elektrických a neelektrických veličin, měřicích přístrojích, typech snímačů. . Vyhodnotit přesnost měřicí metody a měřicích přístrojů. . Vysvětlit konstrukci a vlastnosti etalonů elektrických veličin. . Orientovat se při výběru vhodné měřicí techniky a metody, realizovat měřicí úlohu a vyhodnotit přesnost měření. . Obsluhovat základní typy měřicích přístrojů, osciloskopů a čítačů. . Vysvětlit principy převodníků realizujících matematické operace, A/D a D/A převodníků. . Orientovat se při výběru vhodné měřicí metody pro měření aktivních a pasivních veličin, elektrických a neelektrických veličin, zhodnotit výhody a nevýhody metod.
Předmět je zakončen zápočtem a kolokviem. Úspěšné absolvování je předpokladem dalšího studia.
Předpoklady
Prerekvizity: Energie v průmyslu a službách I a II, Materiály a technologie, Základy BOZ ve školství

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce, Písemný test

Forma absolvování písemná a ústní, účast na cvičeních, vypracování seminární práce na téma návrh měřicího řetězce a jeho praktická realizace, samostudium - příprava na zápočet a na zkoušku.
Doporučená literatura
  • (2002). Elektrotechnická měření. Praha.
  • BRTNÍK, Bohumil. (2011). Elektrická měření pro bakaláře.. Praha.
  • ĎAĎO, Stanislav a Marcel KREIDL. (1996). Senzory a měřicí obvody. Praha.
  • HAASZ, Vladimír a Miloš SEDLÁČEK. (1998). Elektrická měření: přístroje a metody.. Praha.
  • MENTLÍK, Václav, a kol.. (2008). Diagnostika elektrických zařízení. Praha.
  • MLČOCH, Jiří a Tomáš RÖSSLER. (2006). Teorie měření a experimentu.. Olomouc.
  • VOLF, Jaromír a Josef JENČÍK. (2000). Technická měření.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní