Předmět: Základy konstruování

« Zpět
Název předmětu Základy konstruování
Kód předmětu KTE/ZK@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Sedláček Michal, Ing. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na osvojení základních teoretických znalostí a odpovídajících praktických dovedností řešení vybraných úloh z oblasti technické mechaniky v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s řešením typových úloh je vytvářen prostor pro rozvoj systémového a technického myšlení. Uvedený předmět tvoří spolu s problematikou Technická grafika a zobrazování a Teoretické základy techniky (Materiály pro aplikace v technice) poznatkovou bázi předmětu Části strojů a zařízení. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: o definovat pojmy: Technická mechanika, statika, dynamika, pružnost a pevnost, těžiště, nosník, styčník, prut, příhradová konstrukce aj., o objasnit způsob řešení vybraných typových úloh z technické mechaniky, o vysvětlit význam statických podmínek rovnováhy v technické mechanice, o vyjmenovat a charakterizovat různé druhy namáhání, o vyjmenovat a charakterizovat různé způsoby řešení vybraných typových úloh (nalezení polohy těžiště, řešení nosníku, řešení příhradové konstrukce, vyšetření průběhu ohybového momentu nosníku, kontrola prutu na vzpěr, aj.) o posuzovat vybrané strojní součásti z hlediska základních rozměrů vzhledem ke způsobu namáhání, o řešit početně (a ve vybraných případech také graficky) vybrané typové úlohy z oblasti technické mechaniky, mj. operace se silami, určení polohy těžiště, řešení nosníků, řešení příhradové konstrukce, šetření průběhu posouvajících sil a ohybových momentů nosníků, aj, o dimenzovat základní typy strojních součástí (základní namáhání, vybraná kombinovaná namáhání) a provést kontrolní výpočet strojní součásti. Základní témata: Smysl výuky disciplíny spočívá ve zprostředkování vybraných poznatkových struktur z oblasti strojírenství, technické normalizace a technické mechaniky s cílem vytvořit předpoklady pro jejich aplikaci při konstrukci jednoduchých strojních součástí. Obsah předmětu tvoří: - technická mechanika: vymezení základních pojmů, členění poznatkových struktur, - statika: síla, operace se silami, moment síly, momentová věta, užití: nalezení výslednice sil v typových případech (soustava sil se společným působištěm, obecná soustava sil, soustava rovnoběžných sil) výpočet těžiště vybraných těles, rovnováha těles, řešení nosníků, řešení příhradových konstrukcí, - dynamika: základní pojmy a platné zákonitosti, - pružnost a pevnost: základní pojmy, platné zákonitosti, deformace, tah, tlak, ohyb, smyk/střih, krut, nosníky (určení ohybového momentu, deformace), zvláštní druhy namáhání: vzpěr (vazba na příhradové konstrukce), složené namáhání (sourodá a nesourodá namáhání), tvarová pevnost, cyklické namáhání.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní