| Název předmětu | Teoretické základy techniky |
|---|---|
| Kód předmětu | KTE/TZT@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Základní témata: Pojem technika, základní zákonitosti techniky, technologie, struktura a systém technologií. Technické objekty, jejich úroveň z hlediska komplexnosti a systemizace. Technické vědy, technické poznatky. Žák jako adresát výuky technických předmětů, učitel technických předmětů. Fyzikální veličiny, jejich jednotky a fyzikální rozměr, kontrola jednotkou, převody jednotek, práce s tabulkami. Vybrané problémy z mechaniky, kinematiky, dynamiky; řešení úloh - zvláštní pozornost je věnována způsobům aplikace dříve osvojených poznatků matematiky, fyziky, chemie, popř. dalších vyučovacích předmětů.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
| Výstupy z učení |
|
Základním cílem výuky je vytvořit teoretický základ pro studium oboru, zdokonalit studenty v přípravě z vysokoškolsky pojatých textů a v jejich tvorbě, ve schopnosti prezentace seminární práce a ve vedení diskuse (obhajobě). Prostřednictvím aktivit spojených s řešením vybraných typových úloh z různých oblastí techniky vytváří prostor pro osvojení znalostí a dovedností nezbytných pro aktivní využívání informačních zdrojů a rozvoj technického myšlení. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: o vyjádřit význam pojmů technika, technologie, o vysvětlit podstatu tzv. základních zákonitostí techniky, dokumentovat jejich platnost na příkladech z oblasti techniky a technologií, o popsat a na příkladech dokumentovat tzv. strukturu technologické činnosti, vysvětlit systém technologických činností včetně typických případů jednotlivých tříd, o rozlišit úroveň technických objektů z hlediska komplexnosti, uvést možnosti systemizace, o specifikovat typické znaky technických věd a technického myšlení, včetně oblasti digitálních technologií, o prezentovat základní schopnost uvažovat o technice z pohledu učitele a z pohledu žáka jako adresáta výuky, o na základě řízeného samostudia zvládat nezbytnou úroveň matematických a fyzikálních výpočtů.
Student je schopen uvedená témata prakticky aplikovat ve výuce navazujících technických disciplín, je způsobilý adekvátního (vzhledem ke vstupu do studia) myšlení o technice a ve vztahu k technice. |
| Předpoklady |
|
Základní znalosti fyziky, chemie a matematiky na úrovni středních škol, jedná se o úvod či o vstup do studia oboru.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Na základě distančních textů, především zde uvedených, předložit kontrolní otázky a úkoly, vypracovat seminární práci a prezentovat ji. KROPÁČ, J., SERAFÍN, Č. Teoretické základy technických předmětů I HAVELKA, M. a Z, KUBÍČEK. Teoretické základy technických předmětů II (viz literatura) Formy: písemná (zápočet), praktická (zkouška), účast na cvičeních, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku. ISP - Vzhledem k charakteru předmětu nejsou formulovány obecně platné požadavky na průběh studia, také vzhledem ke specifičnosti jednotlivých ISP. Průběh studia bude řešen individuálně, ohleduplně vzhledem k okolnostem. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |