Předmět: Terminologie ve vyučování a výcviku

« Zpět
Název předmětu Terminologie ve vyučování a výcviku
Kód předmětu KTE/TVV@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata: . Základy všeobecné terminologie ? pojem, termín ideální a reálný, terminologie. . Vlastnosti ideálního termínu. . Zdroje terminologických informací a jejich využití pro výuku. . Terminologické systémy, terminologické problémy a jejich řešení ? obecné přístupy i jejich aplikace s ohledem na odbornost. . Vyjádření významu pojmu ? prakticky ve výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Záměrem výuky je připravit studenty na optimální používání odborné terminologie při komunikaci či prezentaci problematiky ve výuce v rámci jejich odbornosti; rovněž prezentovat možnosti učitele pro prezentaci významu pojmů. Jde o využití v souvislostech řízení činnosti žáků - navození činnosti, její kontrolu a optimalizaci i hodnocení. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vyjádřit význam pojmů termín, terminologie, pojem; vztahy mezi těmito pojmy, . uvést vlastnosti ideálního termínu a reálných termínů používaných v jejich odbornosti, . jmenovat základní zdroje terminologických informací pro jejich odbornost, . popsat terminologické souvislosti materiálů a energií a jejich vlastností pro jejich odbornost, zdrojů informací o vlastnostech a příslušných parametrech z těchto oblastí (včetně terminologických souvislostí), . popsat terminologické souvislosti technologií, zdrojů informací o příslušných parametrech technologií, a to včetně terminologických souvislostí, . dobře vyjádřit terminologické systémy vybraných oblastí jejich oboru, . uvést a řešit konkrétní případy terminologických problémů v praktickém vyučování a odborném výcviku jejich oboru, popř. s ohledem na názornost výuky či dobré chápání významu pojmu (ČSN aj.), . analyzovat a hodnotit vhodnost použití termínů při jejich výuce ? příklady, . možnosti prezentace pojmu v praktickém vyučování a odborném výcviku jejich oboru.
Dobré používání odborné terminologie při komunikaci či prezentaci problematiky ve výuce prováděné v rámci odbornosti studentem; rovněž optimalizovat způsobilosti budoucího učitele pro prezentaci významu pojmů. Jde o využití v souvislostech řízení činnosti žáků - navození činnosti, její kontrolu a optimalizaci i hodnocení a s tím spojené komunikace.
Předpoklady
Výuka předmětu souvisí s výukou předmětů Materiály a technologie, dále s obsahem výuky o problematice energie v průmyslu a službách, se znalostmi ICT, popř. také s principy konstrukce technických zařízení. Žádoucí jsou dobré znalosti oboru předchozí kvalifikace studenta z hlediska terminologie oboru a strukturovaného chápání významu termínů.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor, Seminární práce

Písemná příprava - případová metoda (zápočet), písemná a ústní (kolokvium), účast na konzultacích, studium distančních opor a další literatury, vytvoření "seminární" práce, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na kolokvium.
Doporučená literatura
  • Kropáč, J. a Serafín, Č. (2008). Teoretické základy technických předmětů I. Texty k dist. vzdělávání v rámci KS (CD-ROM). Olomouc : PdF.
  • STOFFA, Ján. (2000). Terminológia v technickej výchove.. Olomouc : UP.
  • ŠVEC, Štefan. (2003). Pojmoslovné spory a ich definičné riešenia vo výchovovede.. Bratislava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní