Předmět: Technologie ručního zpracování materiálů v kurikulu sekundárního vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Technologie ručního zpracování materiálů v kurikulu sekundárního vzdělávání
Kód předmětu KTE/TRM@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Pracovní činnosti (dílny)
Výstupy z učení
Cílem realizace disciplíny je vybudování předpokladů pro rozvoj komplexu odborných a praktických kompetencí potřebných pro realizaci výuky předmětů praktického charakteru. Důraz je kladen na soubor dovedností učitele v problematice ručního zpracování kovů a plastů, nezbytný pro realizaci a plánování výuky. Předmět se opírá o procesní charakter výuky, který vychází z průmyslové praxe. Cíle: Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: o Vysvětlit a prakticky ukázat jednotlivé operace ručního zpracování kovů a plastů v podmínkách sekundárního vzdělávání. o Orientovat se problematice správného názvosloví jednotlivých druhů nástrojů, nářadí a pomůcek, vhodných pro danou pracovní operaci. o Ovládat správnou údržbu a ošetřování nástrojů, nářadí a pomůcek. o Aplikovat problematiku bezpečnosti a hygieny práce v podmínkách školních dílen. o Navrhnout a zhotovit žákovský výrobek pro danou věkovou kategorii a prezentovat ji v modelové situaci. o Orientovat se v technické dokumentaci a zpracovat výrobek podle výkresové dokumentace. Základní témata: Technologie ručního obrábění - pilování, dělení technického materiálu (řezání, stříhání), sekání, broušení, vrtání, ohýbání, spojování materiálů (svařování el. obloukem, bodové svařování). Vhodný výběr technického materiálu a ekonomická rozvaha využití materiálu s důrazem na ochranu životního prostředí. Aplikovat teoretické znalosti v praktických dovednostech, získávat praktické návyky při výběru a použití nástrojů, nářadí a pomůcek. Aplikovat metodické postupy při plánování vlastní praktické činnosti pro zhotovování jednoduchých výrobků. Praktické demonstrace a ověřování - Možností přípravy materiálů pro zpracování. Praktické ověření návrhu výuky - realizace výuky v praxi (modelová situace). Ochrana a hygiena zdraví (dodržování podmínek bezpečné práce a zacházení s nástroji a nářadím.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Technika a praktické činnosti se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní