Předmět: Technické praktikum II.

« Zpět
Název předmětu Technické praktikum II.
Kód předmětu KTE/TEP2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Kvapil Luděk, Mgr. Ph.D.
  • Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
  • Částková Pavlína, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretické a praktické zvládnutí problematiky dílenských prací v rozsahu osonov pro zvláštní školy. Získání manuální zručnosti při jednotlivých praktických činnostech. Zásady hygieny a bezpečnosti práce při práci ve školních dílnách.

Studijní aktivity a metody výuky
Pracovní činnosti (dílny)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle předmětu jsou zaměřeny na teoretické znalosti a praktické činnosti v oblasti poznávání technických a přírodních materiálů a možnosti jejich využití při vzdělávaní žáků mladšího školního věku. V praktické části předmětu je kladen důraz na rozvíjení klíčových kompetencí a očekávaných výstupů (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže) a nejnovějších materiálně-didaktických prostředků s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování dřeva, přírodních a jiných materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " Definovat pojem technické materiály, přírodní materiály a jejich rozdělení, " znát pravidla bezpečnosti práce a PO při výuce, " určit nářadí a nástroje, vhodné pro zpracování výše uvedených materiálů, " vyjmenovat a charakterizovat různé typy technických a přírodních materiálů, " určit vybrané dřeviny podle listů, květů a plodů, " zhotovit jednoduchý výrobek podle navrženého metodického listu, Témata: Smyslem výuky předmětu je získání informací a zkušeností o technických a přírodních materiálech, včetně jejich dělení a možností využití v praxi v ZŠ. Dále naučit se určovat nástroje a nářadí k pracovním činnostem a operacím, znát makroskopickou stavbu dřeva a jeho využití, určovat vhodné přírodní materiály a jejich využití ve vzdělávání žáků mladšího školního věku. " Problematika BOZ a PO na ZŠ, " Praktické užívání technických přístrojů, hraček, dalších předmětů a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává, " Praktické činnosti, na jejichž základě se dítě seznamuje s různými přírodními a technickými materiály ve svém okolí, jejichž prostřednictvím získává zkušenosti s jejich vlastnostmi, " Poznáván a určování vybraných dřevin, " Využívání běžně dostupných technických materiálů pro vzdělávání na ZŠ,
Student bude zůsobilý k praktickým dovednostem s vybranými materiály.
Předpoklady
Pro studenty, kteří mají zájem pokračovat ve studiu Učitelství technické a informační výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Účast na cvičení, technická dokumentace, výrobek z vybrané části učiva, úspěšné zvládnutí praktických činností.
Doporučená literatura
  • Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : MŠMT, Septima, 1997. KIRILENKOVÁ, M. Dílenské práce - pracovní vyučování v 1.-3. roč. ZvŠ. Praha : Parta, 1997. ŠTĚPÁNEK, A. Dílenské práce - pracovní vyučování ve 4.-6.roč. ZvŠ. Praha : Parta, 1998. BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte.Praha : SNTL, 1989. OUTRATA, Technologie ručního zpracování kovů. Praha : SNTL, 1981. ŠVAGR, J. aj. Technologie ručního zpracování kovu. Praha : SNTL, 1985..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní