Předmět: Robotika a automatizace

« Zpět
Název předmětu Robotika a automatizace
Kód předmětu KTE/RAA@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Děrda Radim, Mgr.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
Obsah předmětu
Témata: " automatizace, mechatronika, robotika; souvislosti, historický vývoj, aktuální trendy, " širší souvislosti robotiky a automatizace (aspekty sociální, etické aj.), " charakteristika robotických stavebnic, " možnosti použití robotických stavebnic ve výuce zaměřené na základy algoritmizace, " programování v softwaru Scratch, Wiring, Python.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu Robotika a automatizace je seznámit studenty s vymezenou problematikou, naučit je orientovat se v informačních zdrojích z robotiky a automatizace a získat intelektové dovednosti při aplikaci základů uvedené problematiky do výuky informačních technologií. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojmy automatizace a robotika v kontextu problematiky informatiky a výpočetní techniky, " charakterizovat základní vývojové trendy problematiky automatizace a robotika, " chápat historii robotiky a automatizace v širším kontextu, jako součást historie techniky, " chápat širší souvislosti robotiky a automatizace (aspekty sociální, etické aj.), " posuzovat didaktickou hodnotu tématu, " prakticky uplatnit robotickou stavebnici, případně již sestaveného robota ve výuce, " vytvářet výukové prezentace či jiné odpovídající materiály zaměřené na uplatnění tématu ve výuce zaměřené na informační technologie.

Předpoklady
Základní znalosti z oblasti robotických hraček. Základní znalosti programování těchto těchto nástrojů moderní výuky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Získání znalosti z oblasti robotických hraček a další pomůcek moderní výuky rozvoje digitální gramotnosti.
Doporučená literatura
  • ANGELES, J. (2002). Fundamentals of Robotic, Mechanical systems,.
  • KOPECKÝ, Kamil, SZOTKOWSKI, René, KUBALA, Lukáš, KREJČÍ, Veronika a Martin HAVELKA. (2021). Moderní technologie ve výuce. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jitka. (2015). 3D tisk.. Ústí nad Labem.
  • SKAŘUPA Jiří. (2007). Průmyslové roboty a manipulátory. Ostrava.
  • SMRČEK Juraj. kolektiv. (2013). Robotika. Metodika nasadzovania servisných robotov. Košice.
  • TAKÁCS Gergely. (2014). Robotika.. Bratislava.
  • TOCHÁČEK, Daniel a Jakub LAPEŠ. (2012). Edukační robotika.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní