Předmět: Materiály a technologie

« Zpět
Název předmětu Materiály a technologie
Kód předmětu KTE/MTC@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
  • Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata: . Charakteristika pojmu technika a technologie, základní zákonitosti techniky a technologie. . Význam pojmu materiál a pojmů souvisejících. . Význam materiálů v historii a v současnosti. . Systém a struktura technologie. . Souvislosti užití materiálů, požadavky kladené na technické materiály. . Vlastnosti materiálů a jejich řízení ? struktura a složení materiálů. . Způsob použití materiálových norem a údajů o materiálech.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Záměrem výuky je zdokonalit studenty ve schopnosti strukturované, utříděné prezentace odborné problematiky se zaměřením na otázky materiálů a technologií pojednaných s přihlédnutím k jejich odbornosti; rovněž ve vedení diskuse vč. obhajoby názoru i přesvědčování žáků. Výuka předmětu významně souvisí s výukou studijního předmětu Komunikativní dovednosti a soft skills. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti vzhledem ke své odbornosti měli být schopni: . vyjádřit význam pojmu technika a technologie, znát základní zákonitosti techniky, . vyjádřit význam pojmu látka, materiál, surovina, polotovar, rozlišit je a uvědomovat si vztahy mezi nimi, u jednotlivých pojmů vysloví jejich význam ve své odbornosti a používané způsoby jejich vnitřního členění, včetně soudobých terminologických problémů (ČSN ? plastické hmoty, nátěrové hmoty aj.), . charakterizovat význam materiálů v historii i v současnosti, . stručně charakterizovat hlavní disciplíny jejich oboru, které se problematikou materiálů či dalších látek zabývají, . vysvětlit řízení vlastností materiálů, dynamické chápání vlastností materiálů, . uvést hlavní zásady dobrého využívání materiálů, které jsou v současnosti v jejich oboru uznávány, . vyjmenovat požadavky na technické materiály v jejich protikladnosti během výroby, zpracování, užívání i recyklace materiálů, a to s ohledem na místo materiálu v struktuře technologické činnosti, . vyjádřit význam pojmu vlastnost materiálu, členění vlastností materiálů, popsat projevy běžných vlastností materiálů, užití materiálových norem s ohledem na odbornost studentů, . popsat, především v návaznosti na poznatky z fyziky a chemie, nejběžnější struktury materiálů, . aplikovat ve svém oboru obecnou strukturu a systém technologických činností, . strukturovaně popsat podstatu nejběžnějších technologických činností své odbornosti.
Znalosti základních skupin technických materiálů a materiálů souvisejících s oborem odborné kvalifikace studenta, jejich běžná identifikace, přístupy k volbě vhodných materiálů podle soudobých požadavků, znalosti a respektování souvislostí ekonomických a ekologických (nakládání s odpady), schopnosti získávání materiálů z vhodných zdrojů.
Předpoklady
Vstupní studijní předmět vyžadující nejprve znalosti matematiky a fyziky na úrovni SŠ, dále navazující na další studijní předměty, především na předmět Teoretické základy technických předmětů. Rovněž je žádoucí strukturované poznání základních konceptů v oboru dosavadní kvalifikace studenta.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Účast na cvičeních, řešení problémových úloh, zpracování a prezentace seminární práce, samostudium - příprava na zkoušku, spočívá ve studiu literatury i studijních opor vč. možnosti využití úloh pro zpětnou vazbu. Písemná - případová metoda (zápočet), účast na konzultacích - písemná a ústní, studium distančních opor a další literatury, vytvoření "seminární" práce, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • HAVELKA Martin a Jiří KROPÁČ. (2017). Technologie, myšlení o technologii. (studijní text).. Olomouc : UP.
  • Kropáč, J. a Serafín, Č. (2008). Teoretické základy technických předmětů I. Texty k dist. vzdělávání v rámci KS. (CD-ROM). Olomouc : PdF UP.
  • Kropáč, J. (1996). Obecný obsah výuky o technických materiálech. Olomouc : Vydavatelství UP.
  • Kropáč, J. (1996). Obecný obsah výuky o technických materiálech. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Kropáč, J. Technické materiály pro učitele - obecné základy..
  • Legendre, A. (2001). Uhlíkové materiály.
  • Matovič, A. aj. (1992). Stavba dřeva (cvičení). Brno : VŠZ.
  • Ptáček, L. (2002). Nauka o materiálu. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
  • Raab, M. (1999). Materiály a člověk: (netradiční úvod do současné materiálové vědy). Praha: Encyklopedický dům.
  • Skálová, J. Koutský, J. a Motyčka, V. (1999). Nauka o materiálech.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní