| Název předmětu | Moderní technologie |
|---|---|
| Kód předmětu | KTE/MT@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata: Nekonvenční technologie pro zpracování různých materiálů (především strojírenské technologie) - elektroerozivní, prováděné laserem, plazmou atp. Inovace klasických technologií - vybrané příklady a jejich význam. Nanotechnologie. Nakládání s odpadem. Úspory energií. Alternativní zdroje energie. Hybridní pohon. Elektromobil. Vodíkový pohon. Moderní technologie v domácnosti. Pasivní a aktivní dům, větrání a rekuperace, tepelné čerpadlo. Koncept inteligentního bydlení.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
| Výstupy z učení |
|
Smysl výuky disciplíny "Moderní technologie" spočívá ve zprostředkování vybraných poznatkových struktur z oblasti inovativních či klíčových technologií a jejich soudobého vývoje. Je zohledňována a respektována iniciativa Průmysl 4.0, dále je přikládán význam souvislosti techniky a technologií s rozvojem a uvažováním soudobé společnosti. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: o charakterizovat obecné progresivní trendy soudobých technologií, o vyjádřit pojem nanotechnologie, charakterizovat tento soubor technologií, členit je, popsat využití ve stěžejních oblastech, o charakterizovat odpady a formulovat žádoucí postupy nakládání s odpady (z hlediska občana většího celku), o popsat podstatu a možnosti nekonvenčních technologií, o vyjmenovat a charakterizovat vybrané typy moderních technologií v elektrotechnice a elektronice, strojírenství a jejich význam pro běžný život člověka v postmoderní společnosti, o posuzovat vybrané moderní technologie z hlediska širších souvislostí techniky, o analyzovat a hodnotit vybrané moderní technologie podle zadaných kritérií.
Předmět je zakončen zápočtem a kolokviem. Úspěšným absolvováním jsou studující kompetentní pokračovat dále ve studiu. |
| Předpoklady |
|
Nejsou definovány.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Seminární práce, Písemný test
Forma absolvování písemná, účast na cvičeních, vytvoření seminární práce - zpracování odborného tématu (platí i pro ISP), samostudium - příprava na zápočet a zkoušku (platí i pro ISP). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |