Cíle předmětu jsou zaměřeny na praktickou činnost studentů. Výuka je orientovaná zejména na vytváření znalostní a dovednostní složky týkající se drobného technického materiálu papírenského a textilního charakteru, modelovacích hmot a možnosti využití odpadového materiálu. Současně jsou rozvíjeny klíčové kompetence v budoucí práci učitele mateřské školy - metodická a didaktická oblast. Součástí předmětu je praktické ověření vědomostí prostřednictvím individuální praktické kreativní činností studentů a nejnovějších materiálně-didaktických prostředků s důrazem na nářadí a nástroje vhodné ke zpracování různých druhů materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " charakterizovat drobný technický materiál, jeho vlastnosti a využití, včetně potřebných didaktických pomůcek (papír, textil, modelovací hmoty), " znát, popsat a prakticky realizovat technologie zpracování materiálů, " formulovat základní bezpečnostní a hygienické zásady při praktické činnosti dětí, " definovat výukové cíle vybraných praktických činností na úrovní kognitivní, behaviorální a afektivní, " vysvětlit význam výukových cílů pro žáka i pro pracovní činnost učitele, " zpracovat metodický list obsahující postup výroby i vybrané didaktické kategorie, " posuzovat kvalitu a přiměřenost metodických postupů pro děti předškolního věku, " prezentovat metodický postup výroby vybraného objektu, včetně didaktických kategorií ve formě mikrovýstupu, " reflektovat vlastní činnost při mikrovýstupu, Témata: origami, fleurogami, quilling, twist art, pappmaché a kašírování, decoupage, pletení z novinového papíru, výroba ručního papíru, ruční šití a vyšívání, patchwork, drhání, tkaní, pletení, enkaustika, mramorování, modelovací hmoty (těsta, hlíny, polymerové hmoty), odpadový materiál aj.
Student bude způsobilý použít různé druhy materiálů pro technické činnosti při výuce na ZŠ.
|
-
Dieter, R. (2002). 100 návodů pro šikovné ruce - Malý kutil. Praha : Svojtka-Vašut.
-
HONZÍKOVÁ, J. (2005). Netradičně v pracovní výchově. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 32 s. a 209 s. na příloh. CD.
-
VANĚK, V. a VAŇKOVÁ, H. (2004). Materiály pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava : PdF OU.
|