Předmět: Metodologie pedagogického výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metodologie pedagogického výzkumu
Kód předmětu KTE/MPV@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Mrázek Michal, Mgr. Ph.D.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
  • Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: . Metody lidského poznávání. . Základní terminologie pedagogické metodologie. . Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. . Fáze kvantitativního výzkumu. Formulace problému empirického výzkumu. Hypotézy a pravidla pro jejich formulaci. . Výběr prvků do výzkumných vzorků. Výzkumy ex-post-facto a experimenty. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. . Charakteristiky polohy (střední hodnoty). Míry variability. Metody grafického zobrazování dat. Normální rozdělení a jeho vlastnosti. . Vybrané statistické metody používaných při testování hypotéz. . Fáze kvalitativního výzkumu. Vybrané designy kvalitativního výzkumu. Nejfrekventovanější metody a techniky sběru dat v kvantitativně a kvalitativně orientovaných výzkumech. . Vyhodnocení a interpretace kvantitativních a kvalitativních výzkumných data. . Etika výzkumné práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vyjmenovat a charakterizovat metody lidského poznávání, . definovat základní pojmy pedagogické metodologie, . vysvětlit a popsat rozdíly mezi kvantitativně a kvalitativně orientovanými výzkumy, . formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, . vytvořit postup kvantitativního a kvalitativního výzkumu, . vyjmenovat a charakterizovat úrovně měření v pedagogickém výzkumu, . používat vybrané statistické metody využívané při testování hypotéz, . vyhodnotit a interpretovat kvantitativní a kvalitativní výzkumná data, . popsat a charakterizovat etiku výzkumné práce.
Předmět je zakončen zápočtem a kolokviem. Po úspěšném absolvování je možno pokračovat dále ve studiu.
Předpoklady
Nejsou definovány.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Písemný test

Forma písemná (zápočet), písemná a ústní (kolokvium), účast na cvičeních, tvorba seminární práce - vytvoření projektu na vybrané téma, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu.. Brno.
  • GULOVÁ, L. a ŠÍP, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi.. Praha.
  • HENDL, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace.. Praha.
  • HENDL, J. (2012). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat.. Praha.
  • CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu.. Praha.
  • MAŇÁK, J. a ŠVEC, Š. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno.
  • ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní