Předmět: Základy mechatroniky a automatizace

« Zpět
Název předmětu Základy mechatroniky a automatizace
Kód předmětu KTE/KZMA@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
Obsah předmětu
Témata: - Automatizace, automatizované procesy, řízení soustav. - Principy mechatroniky, části mechatronického řetězce, řízená mechanická soustava, snímání chování procesu, úprava záznamu a snímaných veličin. - Výkonová část elektrického pohonu, struktury elektrických pohonů. - Strukturní schémata v praxi nejčastěji používaných elektomechanických systémů (motor, polovodičový měnič, poháněná soustava, regulátory, čidla). - Automatizace ovládacích a regulačních obvodů, regulátory, nelineární regulace. - Diskrétní systémy řízení, stabilita regulačních obvodů. - Základní součástky a přístroje automatizační techniky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět představuje synergetickou integraci mechaniky, elektrotechniky a elektroniky s inteligentním počítačovým řízením. Posluchači se seznámí se základními oblastmi mechatroniky a automatice, mechatronického přístupu ke konstrukci strojů. Hlavní pozornost je věnována jednotlivým subsystémům mechatronického stroje - mechanického, pohonného a řídícího, jejich rozhodujícím parametrům a propojení jednotlivých subsystémů. Další sférou jsou bázové informace z teoretické i aplikační části automatizace a kybernetiky. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojmy z oblasti automatizace a mechatroniky, " objasnit vztahy mezi obory mechatroniky a kontext automatizace, kybernetiky, " vysvětlit význam automatizace a mechatroniky pro společnost a v této návaznosti pro žáka i pro pracovní činnost učitele, " vyjmenovat a charakterizovat různé typy řízení (analogové, diskrétní), " posuzovat, analyzovat, hodnotit a vytvářet úlohy podle zadaných kritérií.
Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu.
Předpoklady
Nejsou definovány.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Seminární práce, Písemný test

Forma písemná a ústní, účast na cvičeních, vypracování seminární práce na dané téma, samostudium - příprava na zápočet a na zkoušku.
Doporučená literatura
  • ALCIATORE, David G a Michael B HISTAND. (2012). Introduction to mechatronics and measurement systems..
  • BENEŠ, Pavel. a kol. (2012). Automatizace a automatizační technika: automatické řízení.. Brno.
  • BENEŠ, Pavel. a kol. (2012). Automatizace a automatizační technika: systémové pojetí automatizace.. Brno.
  • MAIXNER, Ladislav. (2006). Mechatronika: učebnice.. Brno.
  • WAGNEROVÁ, Renata a Jiří TŮMA. (2008). Základy automatizace.. Ostrava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní