Předmět: Základy konstruování

« Zpět
Název předmětu Základy konstruování
Kód předmětu KTE/KZKOQ
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu tvoří: -technická mechanika: vymezení základních pojmů, členění poznatkových struktur; -statika: síla, momentová věta, užití: výpočet těžiště vybraných těles, řešení příhradových konstrukcí; -dynamika: základní pojmy a platné zákonitosti; -pružnost a pevnost: základní pojmy, platné zákonitosti, deformace, tah, tlak, smyk, ohyb, krut, vzpěr, nosníky vetknuté a podepřené, zvláštní druhy namáhání: vzpěr (vazba na příhradové konstrukce), složené namáhání (sourodá a nesourodá namáhání), tvarová pevnost, cyklické namáhání; -hydromechanika: proudění v případě ideální a reálné kapaliny, výpočet v případě dané kapaliny a potrubí včetně armatur; -termomechanika: vymezení základních pojmů; termostatika: délková a objemová dilatace stroj. součástí, řešení pnutí vzniklého vlivem teplotní dilatace; tavení kovů; měření měrné tepelné kapacity; termodynamika: základní pojmy, termodynamická soustava (TS), klasifikace, vratné změny v TS, aplikace: analýza - Carnotův kruhový oběh, tepelná účinnost, pracovní diagram, tepelný diagram, indikátorový diagram, řešení konkrétní TS - Carnotů oběh; termokinetika: základní pojmy, klasifikace; - kondukce: teplotní pole, Fourierův zákon, elektrotepelné analogie; - konvekce: přestup a prostup tepla jednoduchou a složenou stěnou, tepelný odpor, aplikace ve stavebnictví; - radiace: reflexe, absorpce, - transmise: konkrétní aplikace v případě konkrétních materiálů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Smysl výuky disciplíny spočívá ve zprostředkování vybraných poznatkových struktur z oblasti strojírenství, technické normalizace a technické mechaniky s cílem vytvořit předpoklady pro jejich aplikaci při konstrukci jednoduchých strojních součástí. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy: Technická mechanika, statika, dynamika, pružnost a pevnost, hydromechanika a termomechanika; těžiště, nosník, styčník, prut, příhradová konstrukce aj., - objasnit způsob řešení vybraných typových úloh z technické mechaniky, - vysvětlit význam statických podmínek rovnováhy v technické mechanice, - vyjmenovat a charakterizovat různé druhy namáhání, - vyjmenovat a charakterizovat různé způsoby řešení vybraných typových úloh (nalezení polohy těžiště, řešení nosníku, řešení příhradové konstrukce, vyšetření průběhu ohybového momentu nosníku, kontrola prutu na vzpěr, aj.) - posuzovat vybrané strojní součásti z hlediska základních rozměrů vzhledem ke způsobu namáhání, - řešit početně (a ve vybraných případech také graficky) vybrané typové úlohy z oblasti technické mechaniky, mj. operace se silami, určení polohy těžiště, řešení nosníků, řešení příhradové konstrukce, šetření průběhu posouvajících sil a ohybových momentů nosníků, aj, - dimenzovat základní typy strojních součástí (základní namáhání, vybraná kombinovaná namáhání) a provést kontrolní výpočet strojní součásti.
Student je schopen prakticky aplikovat vybrané základní poznatky z oblasti technické mechaniky jak v praktickém životě, tak ve výuce obecně technického či odborného technického vyučovacího předmětu.
Předpoklady
Absolutorium disciplíny Teoretické základy technických předmětů

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Na základě samostatných úloh doložit schopnost základní orientace i praktické dovednosti v předmětu, zejména v oblasti návrhu technických objektů. HAVELKA, M. Základy konstruování (studijní opora). Olomouc : UP (v tisku)
Doporučená literatura
  • Hloušek, J. (1992). Termomechanika. Brno : VUT. 297 s.
  • Hofírek, M. (1998). Mechanika - dynamika (učebnice). Havlíčkův Brod : Fragment. 76 s.
  • Hofírek, M. (1998). Mechanika - statika (pracovní sešit). Havlíčkův Brod : Fragment. 104 s.
  • Hofírek, M. (1998). Mechanika - statika (učebnice). Havlíčkův Brod : Fragment. 96 s.
  • Hofírek, M. (1998). Mechanika tekutin, hydromechanika a základy aerodynamiky (učebnice). Praha : Fragment.
  • Hofírek, M. (1998). Termomechanika I.(učebnice). Havlíčkův Brod : Fragment. 100 s.
  • Leinveber, J., Řasa, J. a Vávra, P. (2000). Strojnické tabulky. 3.dopl. vyd.. Praha : Scientia. 985 s.
  • Mičkal, K. (1998). Sbírka úloh z technické maechaniky. Praha : Informatorium, 265 s.
  • Mičkal, K. (1997). Technická mechanika I.. Praha : Informatorium. 213 s.
  • Mičkal, K. (1998). Technická mechanika 2. Praha : Informatorium, 118 s.
  • Nožička, J. aj. (1999). Termomechanika : Sbírka příkladů. Praha : ČVUT. 140 s.
  • Rýc, Z. (1987). Technická mechanika 1. Statika, kinematika a dynamika, pružnost a pevnost.. Ostrava : VŠB.
  • Rýc, Z. (1986). Technická mechanika 2. Mechanika tekutin, termomechanika. Ostrava : VŠB.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr