| Název předmětu | Správa a provoz virtualizačního datacentra |
|---|---|
| Kód předmětu | KTE/KSPV@ |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 1 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Mimo desktopových virtualizačních nástrojů (Virtual PC, Microsoft Virtual PC, Hyper-V client, VMWare Player, Sun box, Wine apod.) je v současnosti stále více, a to i ve školských zařízeních, využívány konsolidační virtualizační vrstvy. Předmět je tedy zaměřen na pokročilou správu, design a konfiguraci těchto pokročilých virtualizačních řešení (VMWare, Hyper-V apod.) s přesahem do cloudových řešení. Zvláštní zřetel je kladen na možnosti implementace virtualizačních technologií pro konsolidaci a rozvoj Školních Informačních Systémů (ŠIS) a to jak po stránce hardwarové, tak i softwarové. Součástí předmětu je i problematika využití cloudových služeb a sociálních sítí určených pro budování vlastních učebních sítí na základě aplikace teorie konektivismu.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Laborování
|
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je rozvinout kompetence a znalosti zaměřené na: - Poskytnout studentům přehled o klíčových konceptech virtualizačních a cloudových systémů a o jejich využití v praxi se zvláštním zaměřením na školská zařízení. - Vymezit klasifikace různých virtualizačních a cloudových modelů, hardwarového řešení datacenter, clusterů s vysokou dostupností a vyvažováním zátěže, vědeckých výpočtů a bezpečnostních rizik multi-tenance. - Umožnit implementaci vybraných konsolidačních virtualizačních vrstev (VMWare, Hyper-V apod.) na hardwarové prostředky, včetně konsolidace stávajících fyzických strojů na stroje virtuální a opačně. - Aplikovat tyto poznatky v prostředí školských zařízení při designu, konfiguraci a provozu virtualizačních řešení. - Objasnit využití cloudových služeb a sociálních sítí určených pro budování vlastních učebních sítí na základě aplikace teorie konektivismu (angl. connectivism). - Používat řešení pro desktopovou virtualizaci s ohledem na testování, vývoj či zpětnou kompatibilitu SW. - Používat řešení pro desktopovou virtualizaci a vytváření virtuálních prostředí pro nácvik dovedností žáků při systémové zprávě OS. - Definovat základní nástroje pro kolaboraci vzdělávajících se prostřednictvím cloudových služeb a sociálních sítí a klasifikovat jejich možnosti využití při vzdělávání z hlediska pedagogického, psychologického a technologického.
Po absolvování předmětu získají studenti zejména tyto způsobilosti, a budou je chápat souvislosti v: - Taxonomie pokročilých virtualizačních technologií. Serverová, desktopová, aplikační, síťová a disková virtualizace, virtualizace služeb, virtualizace sítové topologie a použití virtualizace při geograficky oddělených lokacích. - Hardwarově asistovaná virtualizace, paravirtualizace, emulace. - Podpora virtualizace na dnešních hardwarových architekturách a operačních systémech. - Hardwarová řešení pro datacentra, včetně řešení virtualizace datacenter při geograficky oddělených lokacích. - Cluster, vyvažování zátěže, vysoká dostupnost, odolnost vůčí výpadkům. - Cloudové technologie, komponenty a služby. IaaS, PaaS a SaaS. Frameworky pro vývoj cloudových aplikací. - Identita v oblaku, federace identit, jednotné přihlášení, OpenID, SAML. Bezpečnostní rizika virtualizace. |
| Předpoklady |
|
Korekvizity: Informační a komunikační technologie ve vzdělávání
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Seminární práce
Prezenční forma studia: ústní (zápočet), účast na seminářích, vytvoření seminární práce - vypracování projektu na vybrané téma, samostudium - příprava na zápočet. Kombinovaná forma studia: ústní (zápočet), účast na tutoriálech, studium distančních opor, vytvoření seminární práce - vypracování projektu na vybrané téma, samostudium - příprava na zápočet. Pro studenty s ISP (prezenční i kombinovaná forma studia) budou stanoveny, po osobní či písemné dohodě, individuální podmínky pro splnění požadavků na absolvování předmětu. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |