Předmět: Principy konstrukce technických zařízení I

« Zpět
Název předmětu Principy konstrukce technických zařízení I
Kód předmětu KTE/KPK1@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Děrda Radim, Mgr.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
  • Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
  • Sedláček Michal, Ing. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní témata: Smysl výuky disciplíny spočívá ve zprostředkování vybraných poznatkových struktur z oblasti strojírenství, technické normalizace a technické mechaniky s cílem vytvořit předpoklady pro jejich aplikaci při konstrukci jednoduchých strojních součástí. Obsah předmětu tvoří: - technická mechanika: vymezení základních pojmů, členění poznatkových struktur, - statika: síla, operace se silami, moment síly, momentová věta, užití: nalezení výslednice sil v typových případech (soustava sil se společným působištěm, obecná soustava sil, soustava rovnoběžných sil) výpočet těžiště vybraných těles, rovnováha těles, řešení nosníků, řešení příhradových konstrukcí, - dynamika: základní pojmy a platné zákonitosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na osvojení základních teoretických znalostí a odpovídajících praktických dovedností řešení vybraných úloh z oblasti technické mechaniky v kontextu aktuálních trendů. Prostřednictvím aktivit spojených s řešením typových úloh je vytvářen prostor pro rozvoj systémového a technického myšlení. Uvedený předmět tvoří spolu s problematikou disciplíny Teoretické základy technických předmětů poznatkovou bázi strojírensky zaměřených předmětů. Na předmět navazuje Principy konstrukce technických zařízení II. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy: Technická mechanika, statika, dynamika; těžiště, nosník, styčník, prut, příhradová konstrukce aj., - objasnit způsob řešení vybraných typových úloh z technické mechaniky, - vysvětlit význam statických podmínek rovnováhy v technické mechanice, - vyjmenovat a charakterizovat různé druhy namáhání, - vyjmenovat a charakterizovat různé způsoby řešení vybraných typových úloh (nalezení polohy těžiště, řešení nosníku, řešení příhradové konstrukce, aj.) - řešit početně (a ve vybraných případech také graficky) vybrané typové úlohy z oblasti technické mechaniky, mj. operace se silami, určení polohy těžiště, řešení nosníků, řešení příhradové konstrukce, aj.
Předmět je zakončen zkouškou. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu.
Předpoklady
Nejsou definovány

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce, Písemný test

Písemná (zápočet), účast na cvičeních, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku
Doporučená literatura
  • BURIANOVÁ, Lidmila (eds.). (2012). Mechanika: příprava pro studium na vysoké škole.. Liberec.
  • HAVÍŘOVÁ, Zdeňka. (2006). Technická mechanika I.: základy statiky, pružnost a pevnost.. Brno.
  • KUNZ, Jiří. (2014). Technická mechanika: statika s příklady.. Praha.
  • MIČKAL, Karel. (1998). Sbírka úloh z technické mechaniky: pro střední odborná učiliště a střední odborné školy. Praha.
  • VYSLOUŽIL, Tomáš. (2012). Pružnost a pevnost: sbírka příkladů.. Ústí nad Labem.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní