Vyučující
|
-
Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Janu Miroslav, RNDr. Ph.D.
-
Šobáňová Petra, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: Cílem předmětu je připravit budoucí muzejní pedagogy na působení v technickém muzeu a vybavit je základními dovednostmi využitelnými při organizaci a vedení praktických workshopů či programů souvisejících s expozicí techniky. Studenti se seznámí s problematikou bezpečnosti a hygieny práce, naučí se pracovat se základním nářadím a nástroji, seznámí se s druhy materiálů a jejich vlastnostmi. V prakticky zaměřeném předmětu se studenti zaměří na výrobu jednoduchých hraček a pomůcek z vybraných materiálů, na zpracování technické dokumentace a využití vyrobených výrobků v praxi. Základní témata: Úvod do problematiky předmětu. Bezpečnost a hygiena práce při práci. Nářadí a nástroje vhodné ke zpracování různých druhů materiálů, výběr vhodných materiálů a vlastností. Přírodní a technické materiály vhodné k výrobě technických objektů. Konstrukční stavebnice, rozdělení stavebnic, práce se stavebnicí. Práce s přírodním materiálem, rozdělení přírodnin, jejich vlastnosti a možnosti zpracování, jednoduché objekty z přírodního materiálu. Práce se dřevem, vlastnosti dřeva, rozdělení dřevin, výroba hraček a pomůcek ze dřeva. Práce s plasty, vlastnosti plastů, zpracování plastů. Práce s kovovými a nekovovými materiály. Drátový program. Praktické činnosti, výroba jednoduchých hraček a pomůcek z vybraných materiálů, zpracování technické dokumentace a využití vyrobených výrobků v praxi. Tvořivá dílna.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - prakticky ovládat jednoduché výrobní postupy - samostatně pracovat se základním nářadím a nástroji - vyrobit jednoduchou hračku a edukační pomůcku z vybraných materiálů - vymezit druhy materiálů a jejich vlastnosti - vyjmenovat hlavní zásady bezpečnosti a hygieny práce - aplikovat získané dovednosti při tvorbě vlastních edukačních programů využívajících rukodělnou práci s materiálem
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni aplikovat získané dovednosti při tvorbě vlastních edukačních programů využívajících rukodělnou práci s materiálem.
|
Předpoklady
|
Zájem o obor.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Účast na výuce. Zhotovení výrobku ze dřeva, kovů, plastů včetně technické dokumentace a pracovního postupu
|
Doporučená literatura
|
-
Honzíková, J. (2006). Kovy v pracovní výchově.. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání.
-
Honzíková, J., Novotný, J. (2005). Dřevo v pracovní výchově.. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání.
-
Kropáč, J. (1986). Bezpečnost při práci na strojích pro učitele technických předmětů.. Olomouc : VUP.
-
Patřičný, M. (1999). Pracujeme se dřevem.. Praha : Grada Publishing.
|