Vyučující
|
-
Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Témata: - základní pojmy a kategorie z oblasti stavebnic, - didaktika a didaktická příprava učitele na výuku v laboratoři s přihlédnutím na konkrétní práce se stavebnicemi a uplatnění ICT, - problematika BOZP v práci se stavebnicemi a kontext možných limitů ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, - praktické činnosti a kontext na RVP pro ZŠ - Člověk a svět práce s důrazem na Design a konstruování, Provoz a údržba domácnosti, Práce s laboratorní technikou, Využití digitálních technologií a RVP pro SŠ, zejména pro obory E, L, M (strojírenství, elektrotechnika, apod.), - elektrotechnické a konstrukční stavebnice - školská praxe, - praktické seznámení se základními typy stavebnic pro vzdělávání i volný čas. 1. Stavebnice zaměřené na výuku elektrotechniky, elektroniky v technických praktikách 2. Stavebnice zaměřené na výuku robotiky a automatizace 3. Stavebnice zaměřené na výuku internetu věcí - inteligentní domácnost 4. Stavebnice zaměřené na modely pro 4. průmyslovou revoluci - digitalizace průmyslu a další.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je po oborově didaktické a praktické stránce seznámit studenty s vybranými elektrotechnickými, elektronickými i konstrukčními stavebnicemi určenými pro vzdělávací a zájmovou činnost žáků. U budoucích učitelů se tak mají vytvářet předpoklady pro osvojení kompetencí v oblasti projektování výuky se stavebnicí a realizace práce s ní to v přímé návaznosti na tvorbu příslušných didaktických materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit vztah výukových cílů a učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, " vysvětlit význam učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi pro žáka i pro pracovní činnost učitele, " vyjmenovat a charakterizovat různé typy učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi (taxonomie), " posuzovat didaktickou hodnotu souborů učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, " posuzovat kvalitu a obtížnost učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, " analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy s elektrotechnickými stavebnicemi podle zadaných kritérií.
Předmět je zakončen zápočtem. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu.
|
Předpoklady
|
Nejsou zadány
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test, Seminární práce
Prezenční forma studia: písemná a ústní, účast na laboratorních cvičeních, vypracování protokolů z realizovaných aktivit v podobě didaktických návodů, samostudium - příprava na zápočet, který je realizován v podobě praktického didaktického testu.
|
Doporučená literatura
|
-
DOSTÁL, Jiří. (2008). Elektrotechnické stavebnice: (teorie a výsledky výzkumu).. Olomouc.
-
HAVELKA, Martin a Čestmír SERAFÍN. (2003). Konstrukční a elektrotechnická stavebnice ve výuce obecně technického předmětu.. Olomouc.
-
KROPÁČ, Jiří a Jitka KROPÁČOVÁ. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty.. Olomouc.
-
SERAFÍN, Čestmír. (2005). Role elektrotechnických stavebnic v obecně technickém vzdělávání.. Olomouc.
|