Předmět: Elektrotechnické a konstrukční stavebnice ve vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Elektrotechnické a konstrukční stavebnice ve vzdělávání
Kód předmětu KTE/EKS@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Serafín Čestmír, prof. Ing. Dr.
Obsah předmětu
Témata: - základní pojmy a kategorie z oblasti stavebnic, - didaktika a didaktická příprava učitele na výuku v laboratoři s přihlédnutím na konkrétní práce se stavebnicemi a uplatnění ICT, - problematika BOZP v práci se stavebnicemi a kontext možných limitů ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, - praktické činnosti a kontext na RVP pro ZŠ - Člověk a svět práce s důrazem na Design a konstruování, Provoz a údržba domácnosti, Práce s laboratorní technikou, Využití digitálních technologií a RVP pro SŠ, zejména pro obory E, L, M (strojírenství, elektrotechnika, apod.), - elektrotechnické a konstrukční stavebnice - školská praxe, - praktické seznámení se základními typy stavebnic pro vzdělávání i volný čas. 1. Stavebnice zaměřené na výuku elektrotechniky, elektroniky v technických praktikách 2. Stavebnice zaměřené na výuku robotiky a automatizace 3. Stavebnice zaměřené na výuku internetu věcí - inteligentní domácnost 4. Stavebnice zaměřené na modely pro 4. průmyslovou revoluci - digitalizace průmyslu a další.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je po oborově didaktické a praktické stránce seznámit studenty s vybranými elektrotechnickými, elektronickými i konstrukčními stavebnicemi určenými pro vzdělávací a zájmovou činnost žáků. U budoucích učitelů se tak mají vytvářet předpoklady pro osvojení kompetencí v oblasti projektování výuky se stavebnicí a realizace práce s ní to v přímé návaznosti na tvorbu příslušných didaktických materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit vztah výukových cílů a učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, " vysvětlit význam učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi pro žáka i pro pracovní činnost učitele, " vyjmenovat a charakterizovat různé typy učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi (taxonomie), " posuzovat didaktickou hodnotu souborů učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, " posuzovat kvalitu a obtížnost učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, " analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy s elektrotechnickými stavebnicemi podle zadaných kritérií.
Předmět je zakončen zápočtem. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu.
Předpoklady
Nejsou zadány

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test, Seminární práce

Prezenční forma studia: písemná a ústní, účast na laboratorních cvičeních, vypracování protokolů z realizovaných aktivit v podobě didaktických návodů, samostudium - příprava na zápočet, který je realizován v podobě praktického didaktického testu.
Doporučená literatura
  • DOSTÁL, Jiří. (2008). Elektrotechnické stavebnice: (teorie a výsledky výzkumu).. Olomouc.
  • HAVELKA, Martin a Čestmír SERAFÍN. (2003). Konstrukční a elektrotechnická stavebnice ve výuce obecně technického předmětu.. Olomouc.
  • KROPÁČ, Jiří a Jitka KROPÁČOVÁ. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty.. Olomouc.
  • SERAFÍN, Čestmír. (2005). Role elektrotechnických stavebnic v obecně technickém vzdělávání.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní