| Název předmětu | Elektrotechnické a konstrukční stavebnice ve vzdělávání |
|---|---|
| Kód předmětu | KTE/EKS@ |
| Organizační forma výuky | Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata: - základní pojmy a kategorie z oblasti stavebnic, - didaktika a didaktická příprava učitele na výuku v laboratoři s přihlédnutím na konkrétní práce se stavebnicemi a uplatnění ICT, - problematika BOZP v práci se stavebnicemi a kontext možných limitů ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, - praktické činnosti a kontext na RVP pro ZŠ - Člověk a svět práce s důrazem na Design a konstruování, Provoz a údržba domácnosti, Práce s laboratorní technikou, Využití digitálních technologií a RVP pro SŠ, zejména pro obory E, L, M (strojírenství, elektrotechnika, apod.), - elektrotechnické a konstrukční stavebnice - školská praxe, - praktické seznámení se základními typy stavebnic pro vzdělávání i volný čas. 1. Stavebnice zaměřené na výuku elektrotechniky, elektroniky v technických praktikách 2. Stavebnice zaměřené na výuku robotiky a automatizace 3. Stavebnice zaměřené na výuku internetu věcí - inteligentní domácnost 4. Stavebnice zaměřené na modely pro 4. průmyslovou revoluci - digitalizace průmyslu a další.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování
|
| Výstupy z učení |
|
Cílem je po oborově didaktické a praktické stránce seznámit studenty s vybranými elektrotechnickými, elektronickými i konstrukčními stavebnicemi určenými pro vzdělávací a zájmovou činnost žáků. U budoucích učitelů se tak mají vytvářet předpoklady pro osvojení kompetencí v oblasti projektování výuky se stavebnicí a realizace práce s ní to v přímé návaznosti na tvorbu příslušných didaktických materiálů. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit vztah výukových cílů a učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, " vysvětlit význam učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi pro žáka i pro pracovní činnost učitele, " vyjmenovat a charakterizovat různé typy učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi (taxonomie), " posuzovat didaktickou hodnotu souborů učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, " posuzovat kvalitu a obtížnost učebních úloh s elektrotechnickými stavebnicemi, " analyzovat, hodnotit a vytvářet učební úlohy s elektrotechnickými stavebnicemi podle zadaných kritérií.
Předmět je zakončen zápočtem. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu. |
| Předpoklady |
|
Nejsou zadány
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test, Seminární práce
Zpracování protokolů a porovnání stavebnice ISP: Studium materiálů v Moodlu, zpracování protokolů, porovnání stavebnic |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství techniky pro střední školy a praktických činností pro 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |