| Název předmětu | Ergonomie a bezpečnost práce |
|---|---|
| Kód předmětu | KTE/EBP@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata: Pracovní úraz a pracovní úrazovost. Základní předpisy ČR pro oblast BOZP s akcentem na sféru školství, povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance, žáků a zákonných zástupců. Všeobecné požadavky bezpečnosti práce, rizika, vyhledávání a identifikování rizik. Pravidla první pomoci při úrazu. Požární ochrana. Hygiena práce, ergonomie práce. Bezpečnostní značky, značení a signály. Bezpečnostní předpisy a zásady v oblasti elektrotechniky, včetně revize a kontroly ručního elektrického nářadí a spotřebičů. Pracovní prostředí a zajištění BOZP, ochranné osobní pracovní prostředky.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
| Výstupy z učení |
|
Cíle předmětu jsou zaměřeny na oblast bezpečnosti práce a ergonomie, jako důležité součásti každé lidské pracovní činnosti. Proto lze pokládat za významné, aby se studenti dokázali orientovat v dané oblasti. Součástí je jak problematika požární ochrany, tak i hygieny práce a základů ergonomie ve vztahu k pracovišti. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem pracovní úraz/školní úraz, riziko, ergonomie a související pojmy, " objasnit vztah BOZP k výukovému procesu, " vymezit oblast BOZP v Zákoníku práce a ve Školském zákoně a souvisejících předpisech, " přijímat preventivní opatření v oblasti BOZ, " vymezit oblast požární ochrany v podmínkách škol a školních zařízení, " vysvětlit význam první pomoci při úrazu, " orientovat se v oblasti ochrany před úrazem el. proudem, " vymezit ergonomii jako vědní obor, její význam pro technickou praxi, " realizovat v praxi ergonomické zásady.
Předmět je zakončen zápočtem. Po úspěšném absolvování může student pokračovat v dalším studiu. |
| Předpoklady |
|
Nejsou definovány.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Seminární práce, Písemný test
Prezenční forma studia: písemná a ústní, účast na cvičeních, vypracování seminární práce na dané téma (platí i pro ISP), absolvování závěrečného testu (platí i pro ISP), samostudium - příprava na zápočet (platí i pro ISP). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |