Předmět: Dějiny výpočetní techniky

« Zpět
Název předmětu Dějiny výpočetní techniky
Kód předmětu KTE/DVT@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Dragon Tomáš, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: " Počítačová historie, mechanické počítače, generace elektronických počítačů. " Výpočetní technika jako technický objekt. " Vynálezci, průkopníci a objevitelé v kontextu dějin výpočetní techniky (Pascal, von Leibniz, Babbage, von Neumann, Zuse, Turing a další.). " Dějiny výpočetní techniky, důležité objevy a milníky vývoje. " Informační zdroje z oblasti dějin vědy a techniky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu Dějiny výpočetní techniky je seznámit studenty s dějinami vědy a výpočetní techniky u nás i v cizině a naučit je orientovat se v informačních zdrojích z oblasti dějin vědy a techniky a získat intelektové dovednosti při aplikaci historického aspektu do výuky informatiky. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojmy výpočetní technika, technický objekt, technická památka, vynálezce (objevitel, průkopník, myslitel) v kontextu problematiky informatiky a výpočetní techniky, " charakterizovat ve stručnosti důležité milníky dějin výpočetní techniky, " vysvětlit význam aplikace historizujícího aspektu ve výuce informatického vyučovacího předmětu, " vyjmenovat a charakterizovat významné technické objekty, zákony, principy, jejich objevitele, vynálezce a průkopníky pro oblast výpočetní techniky, " chápat historii výpočetní techniky v širším kontextu, jako složku historie techniky, " posuzovat didaktickou hodnotu tématu, " analyzovat, hodnotit a vytvářet výukové prezentace či jiné odpovídající didaktické materiály zaměřené na uplatnění historického aspektu ve výuce zaměřené na výpočetní techniku.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Informační technologie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní