Předmět: Didaktika technické výchovy I.

« Zpět
Název předmětu Didaktika technické výchovy I.
Kód předmětu KTE/DTV1Q
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dostál Jiří, doc. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Kropáč Jiří, doc. PaedDr. CSc.
  • Havelka Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktika technické výchovy jako disciplína pedagogiky (popř. didaktiky), základní pojmy, pojetí výuky o technice a charakter oborové didaktiky, vybrané metody výzkumu. Problematika obsahu technické výchovy a jeho vymezení, z tohoto hlediska pojmy technika, technologie, charakteristika a zákonitosti techniky, technické vědy, technická výchova, vztah k profesnímu vzdělávání, technické myšlení, technická gramotnost. Pojem kurikulum, východiska, postup transformace technického poznatku na učivo (učební látka x učivo), soudobé požadavky na obsah výchovy v obecně technických předmětech, širší souvislosti techniky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Domácí příprava na výuku - 53 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni se zřetelem na technickou výchovu v základních školách (ISCED2): - charakterizovat didaktiku technické výchovy jako součást pedagogiky, popř. didaktiky (základní pojmy, vztah charakteru výuky a charakteru oborové didaktiky, metody výzkumu, mezivědní vztahy), - vyjádřit pojem a specifika technické výchovy s ohledem na charakteristiku techniky či technosféry, technologií, technických věd, - objasnit trendy vývoje technické výchovy, - vysvětlit význam pojmů technické myšlení, technická gramotnost, vztah k odbornému vzdělávání, analyzovat soudobé požadavky na výchovu v technických předmětech, - vysvětlit pojem kurikulum v technické výchově a didaktickou transformaci obsahu (rekonstrukce), postupy zjednodušení obsahu při tvorbě učiva, - charakterizovat širší souvislosti techniky a možnosti výchovy ve výuce směřující k realizaci technické výchovy (ISCED2), - analyzovat možnosti technické výchovy dané RVP ZV, formulovat adekvátní cíle pro technickou výchovu (J. Nikl).
Student získá během absolvování předmětu souhrn předpokladů potřebných pro další výuku oborové didaktiky a pro pedagogickou praxi.
Předpoklady
Absolvování, popř. souběžná výuka předmětů společného základu /Obecná pedagogika a obecná didaktika/ a předmětů tvořících odborný základ oboru z oblasti strojírenství, elektrotechniky a elektroniky a ICT (adekvátní návaznost na obsah Bc. studia).

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Podmínky pro udělení zápočtu: - 70 % účast ve cvičení - zpracování tří seminárních prací vyhovujících požadavkům zadání stanovených vedoucím cvičení
Doporučená literatura
  • & Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. V Olomouci: Univerzita Palackého.
  • Bajtoš, J. a Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výchovy. Prešov : PU, 148 s.
  • Friedmann, Z. (2001). Didaktika technické výchovy. Brno : MU. 92 s.
  • Chráska, M., & Kropáč, J. (2004). Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Kožuchová, M aj. Učebnica didaktiky technickej výchovy.. Ružomberok.
  • Kropáč a kol. (2004). Didaktika technických předmětů - vybrané kapitoly.. Olomouc : VUP. 223 s.
  • Kropáč, J., & Kropáčová, J. (2006). Didaktická transformace pro technické předměty. Praha: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kropáč, J. Oborová didaktika - díl I. až IV..
  • Kropáč, J. (1998). Pojetí výuky o bezpečnosti práce ve všeobecném technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Mošna, F. aj. (1992). Didaktika technické výchovy. Praha : UK.
  • Mošna, F. aj. (1990). Didaktika základů techniky, 1. a 2. díl. Praha : UK.
  • Pavelka, J. (1999). Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU. 119 s.
  • Švec, V. a kol. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 90 s.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství technické a informační výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství technické a informační výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství technické a informační výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní